Narzędzie Google Analytics

Google Analytics – Darmowe narzędzie do analiz

Korzystnie z Google Analytics pozwala nam na gromadzenie wielu informacji na temat wybranej witryny. Na podstawie otrzymywanych raportów możemy podejmować działania prowadzące do ulepszenia strony. 

google analysis

Czego dowiadujemy się dzięki temu narzędziu? System pozwala nam na uzyskanie statystyk dotyczących liczby użytkowników korzystających ze strony, najpopularniejszych treści, rezultatów prowadzonych kampanii marketingowych. Google Analytics jest więc źródłem wiedzy na temat tego w jaki sposób poprawić skuteczność danej witryny oraz jak osiągać lepsze efekty kampanii marketingowych. 

Jak działa Google Analytics?

program do analizJest to system, który służy przede wszystkim do gromadzenia informacji na temat stron internetowych. Zbieranie danych odbywa się przez kod śledzący GATC, przez który dochodzi do stworzenia tak zwanych plików cookies. To właśnie te pliki przechowują najbardziej istotne informacje dotyczące użytkowników. Trafiają one na zewnętrzny serwer Google, gdzie są następnie przekształcane w raporty dostępne dla właściciela strony. 

Gotowe raporty udzielają odpowiedzi na pytania o pochodzenie użytkowników i ich zachowanie. Przez bieżące śledzenie danych można sprawdzić skuteczność kampanii marketingowych oraz przekonać się, która reklama online przynosi najlepsze rezultaty. 

Google Analytics w biznesie 

Narzędzia analityczne Google są bardzo przydatne z punktu widzenia przedsiębiorców. Dzięki raportom możliwe jest wyciągnięcie wielu wniosków na temat działania strony oraz zachowań użytkowników. Pozwalają one na określenie, który rodzaj klientów jest najważniejszy, które kampanie marketingowe przynoszą efekty, jak kształtuje się ruch na stronie. Takie informacje są bezcenne w trakcie opracowywania strategii działania i realizacji celów biznesowych. 

google analytics

Google Analytics pozwala na konfigurację filtrów i dopasowywanie w ten sposób raportów do indywidualnych potrzeb. Filtry umożliwiają odseparowanie różnych wizyt oraz zdarzeń w witrynie. 

Innym ważnym narzędziem jest segmentacja, która ma wpływ na analizę wszystkich danych. Opiera się na podzieleniu użytkowników na mniejsze grupy na podstawie określonego kryterium. Istnieje możliwość tworzenia różnych segmentów, np. odwiedziny bezpośrednie, nowi użytkownicy, ruch z witryn odsyłających. Taki podział pozwala na analizowanie zachowania konkretnych grup i daje dużo bardziej szczegółowe informacje na temat działania strony. 

Google Analytics – zalety

Oczywiście korzystanie z takiego systemu nie jest konieczne, stronę można prowadzić bez Google Analytics. Jeśli jednak zaczynamy inwestować wanalizy biznes jakiekolwiek działania marketingowe, warto wiedzieć, czy rzeczywiście przynoszą one planowane efekty i czy przypadkiem nie tracimy pieniędzy. Reklama to inwestycja, która powinna przekładać się na zyski, dlatego niezbędne są narzędzia, które umożliwiają dokładne określenie jej rezultatów. Wzrost liczby wejść na stronę lub sprzedaży produktów jest zbyt ogólną informacją i nie daje wskazówek na temat skutków konkretnych działań. 

Do największych zalet systemu Google Analytics należy jego uniwersalność. Z narzędzia może korzystać każdy, kto jest właścicielem strony. Aby używać tego rozwiązania wystarczy założyć konto Google, następnie dokonać rejestracji w Google Analytics i umieścić odpowiedni kod na swojej stronie. Nie ma konieczności zakładania konta w innych usługach dostarczanych przez Google, np. AdSense, Google AdWords, Google Webmaster Tools. Jednocześnie te narzędzia również są pomocne – można je połączyć z GA i osiągać w ten sposób jeszcze więcej korzyści, np. monitorować skuteczność kampanii AdWords. 

analytics, analizy, narzędzia

Google Analytics jest narzędziem elastycznym. Jeśli posiada się wystarczającą wiedzę na ten temat, można dostosować je do własnych potrzeb. Dostępne opcje pozwalają na konfigurowanie GA w zależności od tego, jaki obszar pragnie się monitorować. W tym celu służą między innymi wspomniane już filtry, dzięki którym narzędzie umożliwia szczegółowe zbadanie różnych wycinków danych. 

 Bardzo ważną zaletą Google Analytics jest bezpłatność. Użytkownik tego systemu nie ponosi żadnych kosztów pod warunkiem, że jego strona nie przekroczy 5 milionów odsłon miesięcznie. Jeśli liczba wejść utrzymuje się na niższym poziomie, platforma GA jest dostępna całkowicie za darmo. Dodatkowo klienci, którzy korzystają już AdWords i płacą za reklamy w wyszukiwarce, również mogą korzystać z Google Analytics bez opłat.

analizy w biznesie

GA dostarcza ważnych informacji, które umożliwiają kształtowanie strategii biznesowej. Możliwość śledzenia informacji na temat użytkowników strony pozwala na zebranie danych dotyczących np. miejscowości z jakiej pochodzą, ich wieku oraz płci. Takie dane są oczywiście bezcenne i pozwalają na odpowiednie kształtowanie oferty firmy oraz dopasowanie produktów lub usług do potrzeb klientów. 

Korzystanie z GA nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani dużych nakładów czasu, jednocześnie daje dostęp do informacji, których zebranie przy zastosowaniu tradycyjnych metod, np. ankiet, jest niezwykle pracochłonne.

Wady i ograniczenia Google Analytics

Jak widać GA to niezwykle przydatne narzędzie, jednak nie jest ono wolne od wad. Warto na przykład pamiętać, że zyski dla firmy gromadzone dane należą do Google i są zapisywane na jego serwerach. Ta kwestia ma znaczenie, jeśli firmie rozważającej skorzystanie z GA zależy na poufności danych. 

Kolejne ograniczenie stanowi fakt, że zbierane dane spływają z pewnym opóźnieniem. Jeśli witryna przesyła informacje o ponad 200 tys. odwiedzin dziennie, raporty będą aktualizowane raz na dobę, a przetwarzanie danych zajmuje około 10 godzin. W przypadku bardzo dużej liczby odwiedzin system stosuje procedury próbkowana, to znaczy przygotowuje statystyki w oparciu o wybraną próbkę danych w celu szybszego wygenerowania raportu. W przypadku dużych stron pojawiają się również inne ograniczenia ilościowe, np. ograniczenie liczby segmentów zaawansowanych, które można wykorzystać.

Dodatkowo GA nie jest w stanie zebrać informacji o wszystkich osobach odwiedzających stronę, np. dotyczy to użytkowników, którzy mają zablokowane zapisywanie plików cookies lub mają wyłączona obsługę JavaScript. 

Wiele ograniczeń Google Analytics można rozszerzyć dzięki płatnej wersji narzędzia, czyli Google Analytics Premium. Jest to jednak usługa bardzo kosztowna, na którą stać jedynie duże firmy. Takie rozwiązanie pozostaje poza zasięgiem przeciętnego właściciela strony internetowej.

 Czy warto korzystać z Google Analytics?

Na pewno nie jest to obowiązkowe, jednak korzystanie z tego narzędzia jest przydatne, zwłaszcza jeśli prowadzimy stronę komercyjną i zależy nam na zwiększeniu zysków. Gromadzenie informacji o klientach ma ogromne znaczenie nie tylko dla strategii marketingowych, ale także przy opracowywaniu produktów i usług oferowanych przez firmę. Dane zebrane dzięki GA mogą stać się ważną informacją przy opracowywaniu nowej strategii działania. Jednocześnie narzędzie jest darmowe i proste w obsłudze, więc mogą go używać również osoby początkujące, które nie mają dużej wiedzy na temat działania tego typu systemów.