Long Tail – 70% skuteczniejsze pozycjonowanie strony

Długi ogon – pozycjonowanie strony za pomocą treści

Zapytania long tail to dłuższe frazy wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Zazwyczaj cztery – sześć słów. Wzrost świadomości u osób korzystających z wyszukiwarki internetowej powoduje, że zapytania są dokładniejsze, bardziej trafne. Przykładowo "mechanik" to słowo ogólne, a "gdzie znajdę dobrego mechanika" to zapytanie z długiego ogona. Prowadzenie bloga z licznymi artykułami to najczęściej wybierana metoda SEO(pozycjonowanie organiczne) pod long tail(długi ogon).

long tail, długi ogon

Co osiągniesz zapytaniem z długiego ogona?

Cudownie jeśli strona zdobyła wysokie pozycje na frazy kluczowe(słowa), generujące 1000 lub 5000 użytkowników. Zaskakująca dla wielu będzie informacja, że te wszystkie popularne słowa to tylko 30% wszystkich zapytań. 70% stanowią zapytania z długiego ogona, które pojedynczo nie odniosą sukcesu, ale jako suma, liczona zazwyczaj w setkach, tysiącach lub milionach wskazuje najskuteczniejszą metodę w SEO(pozycjonowanie organiczne).SEO długi ogon, pozycjonowanie stron

Niewątpliwą zaletą mniej popularnych słow kluczowych jest niższa konkurencja co wpływa na łatwiejsze zdobycie i utrzymanie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach dla konkretnej frazy. 

Warto wiedzieć, że 80% wszystkich zapytań w wyszukiwarce stanowią zapytania informacyjne, a tylko 10% transakcyjne. Wykorzystując wartościowe artykuły możesz łatwo dotrzeć do wielu osób i zwiększyć widoczność marki(brandu). Na koniec chciałbym wspomnieć o wprowadzonym przez firmę Google algorytmie Hummingbird, który działa na zasadzie kontekstu i wcześniejszych wyszukań użytkownika. W przyszłości dokładniej opiszę działanie Hummingbirda.

Nie tylko treści na stronie www

Ściana tekstu zwiększa współczynnik odrzuceń(odstrasza ludzi), dlatego wzbogać artykuły odpowiednimi zdjęciami, infografikami i formatowaniem. Jeśli zdobyłeś leada(zainteresowaną osobę) zadbaj o estetyczne wrażenia. Opłaca się przemyśleć cały układ artykułu zanim zostanie opublikowany na stronie www.

Przeszkody w znalezieniu dobrych słów kluczowych (Keyword Research)

Głównym problemem w efektywnym SEO pod długi ogon jest analiza i dobór właściwych słow kluczowych. W wielu branżach frazy mogą być liczone w tysiącach lub milionach. Inwestując zasoby (czas, pieniądze) w dobrze przygotowane felietony lepiej wybrać frazy kluczowe generujące setki niż tylko kilkanaście odwiedzin rocznie. Analizy pozwolą uniknąć błędnego wyboru fraz. Załóżmy, że prowadzisz pizzerie w Krakowie i tworzysz artykuł pod zapytania z długiego ogona. Dobrym pomysłem będzie "Ranking najlepszej pizzy w Krakowie", złym "Jak zrobić ciasto na pizzę", które nie pomoże w pozyskaniu klienta. 

Jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy lub niezbędnych programów skontaktuj się ze mną. Przygotuję skuteczną strategię dla Twojej strony internetowej lub firmy.

SEO długi ogon, pozycjonowanie stron

Często popełniane błędy

  • Błędne rozumienie zapytań pod długi ogon. Częstym błędem jest tworzenie osobnego artykułu dla każdego słowa kluczowego, a to prowadzi do ich kanibalizacji. Kiedy wybierzesz konkretne frazy w naszej branży, warto je tematycznie pogrupować. Mając odpowiednie grupy możesz przystąpić do pisania wyczerpujących artykułów. W większości przypadków jeden artykuł spokojnie może zawierać kilka, kilkanaście słów kluczowych. Ważne, aby ich znaczenie było zbliżone. Przykład dla restauracji: W jednym artykule łączmy frazy: "restauracja blisko centrum Warszawy", "najlepsza restauracja w centrum Warszawy", "jaką polecacie knajpę w Warszawie", "domowe obiady w Warszawie" itp.SEO długi ogon, pozycjonowanie stron
  • Brak analiz fraz kluczowych (Syzyfowa praca) – Zanim zaczniesz pisać warto wcześniej sprawdzić popularność wybranych słów oraz nadchodzące trendy w branży. Śmiało możesz tworzyć setki lub tysiące artykułów, ale sukcesem będą tylko te generujące ruch użytkowników i chętnie udostępniane dalej.
  • Skupienie tylko na pozycjonowaniu w wyszukiwarce – Twórzmy artykuły z myślą o odbiorcach, a nie algorytmach indeksujących. Mnóstwo osób za wszelką cenę próbuje naszpikować tekst słowami kluczowymi co zmniejsza czytelność i ogólny sens całej treści. Choćby pierwsze miejsce w Google, nie możesz myśleć o sukcesie. Skutkiem takich złych praktyk jest wysoki współczynnik odrzuceń. Osoby wchodzą na stronę, czytają wstęp i uciekną z poczuciem straty czasu. Zwracam uwagę, że współczynnik odrzuceń ma wpływ na pozycję w Google. Jeśli jest na wysokim poziomie daje sygnał do Google, że strona powinna być niżej z powodu niskiej użyteczności.
  • Zbyt długa treść – Pisząc artykuł skupmy się na wartości merytorycznej bez zbędnego lania wody. Długość jest ważna, ale tworzenie publikacji na tysiąc słów, jeśli nie ma to sensu będzie dramatyczne w skutkach.
  • Optymalizacja – Tworząc setki lub tysiące poradników, reportaży czy felietonów strona internetowa znacznie zwiększa swój rozmiar. Nie zapomnijmy o odpowiedniej optymalizacji technicznej i dobrej strukturze danych, aby użytkownik nie musiał 15 razy klikać zanim trafi na interesującą go treść. Zalecane są maksymalnie 3 kliknięcia, aby odbiorca dotarł do szukanej treści (5 w przypadku dużych serwisów).

Optymalizacja treści pod długi ogon

  1. Porównanie słów kluczowych związanych i niezwiązanych z naszym brandem. Czym mniejszy stosunek tym lepsza strategia pod Long Tail.
  2. Czym więcej słów kluczowych generuje ruch na stronie, tym lepsze zrobiłeś pozycjonowanie pod długi ogon.
  3. Ilość słów kluczowych na pojedynczej stronie. Czym więcej różnych słów kluczowych, tym stworzyłeś dłuższy ogon, który dotrze do większej liczby odbiorców.
  4. Sprawdź ile stron zaindeksowanych zostało przez Google. Czym mniejsza wartość, tym niższa ocena jakości.
  5. Umieszczaj słowa kluczowe w nagłówkach.
  6. Nie stosuj w treści dokładnych dopasowań. Zamiast "Serwis klimatyzacji Warszawa", umieść "Serwis klimatyzacji w Warszawie". Takie sztuczne praktyki tylko pogarszają ocenę publikacji przez odbiorców.

Narzędzia do analiz long tail (Keyword Research)

  • Najbardziej popularnym narzędziem jest plener słów kluczowych w platformie Google Adwords. Obecnie mocno ograniczone w darmowej wersji, jednak nadal skuteczne. Efektywne frazy uzyskasz zakładając na kilkanaście dni tanią kampanię reklamową, a następnie analizując statystyki.
  • Kolejnym rozwiązaniem jest analiza konkurencji i blogów branżowych. Sprawdź o czym pisze konkurencja, następnie odrzuć popularne słowa z publikacji i wypisz powtarzające się dłuższe frazy pod długi ogon.
  • Warto odwiedzać branżowe fora internetowe i spisywać powtarzające się tematy.
  • Z płatnych narzędzi warto wymienić: Senuto, KeywordDiscovery, KeywordXP, Semrush, Searchmetrics, Long Tail Pro. Przed zakupem warto sprawdzić darmowe wersje testowe i dopasować do własnych oczekiwań.
Bądź na bieżąco, polub mój fanpage –> https://www.facebook.com/fabryka.klienta/