Prowadzisz biznes, który ma swoją siedzibę w konkretnym mieście, a klienci korzystają z twoich usług stacjonarnie? Dobrym rozwiązaniem marketingowym będzie dla ciebie lokalne pozycjonowanie. Na czym to polega? Lokalne pozycjonowanie to ujęcie w słowach kluczowych dla swojego biznesu (np. stomatolog dziecięcy) nazwy miasta lub regionu. Lokalne pozycjonowanie najczęściej dotyczy nazwy miasta czy miejscowości, ale może też odnosić się do większego obszaru (jak województwo, powiat) lub mniejszego (jak dzielnica konkretnego miasta).
Lokalne pozycjonowanie strony (SEO) –
3 powody, dla których warto
Mniejsza konkurencja
Im bardziej ogólna fraza, tym większa konkurencja w sieci, a zatem, by znaleźć na pierwszej stronie wyszukiwarki Google, trzeba przeznaczyć znacznie więcej środków. Local SEO jest szansą dla małych firm, z ograniczonym budżetem na reklamę, by zaistnieć w wyszukiwarce. Pozycjonując nasz biznes na ogóle frazy, konkurujemy z korporacjami i największymi graczami. Często lądujemy na przegranej pozycji, także w sensie dosłownym.
Większa konwersja
Nawet jeśli mamy spory budżet i nasz strona firmowa znajdzie się w czołówce Google z frazą stomatolog dziecięcy, jeśli klient nie będzie pochodził z danego miasta, i tak nie skorzysta z naszych usług. Zatem cały wysiłek i środki pójdą na marne.
Większa popularność na urządzeniach mobilnych
Celem wyszukiwarki Google jest proponowanie swoim odbiorcom najbardziej pożądanych przez nich rozwiązań. Korzystając z urządzeń mobilnych, otrzymują propozycje sklepów najbliżej miejsca, w którym przebywają. Jeśli klient chce kupić perfumy w sklepie internetowym, Google zasugeruje mu firmę, której siedziba znajduje się w okolicy. I robi to, nawet jeśli klient wcale nie szuka lokalnie. Decydując się na pozycjonowanie lokalne, możemy dotrzeć do użytkowników, którzy w danym regionie przebywają na krótki okres czasu, np. wyjechali na wakacje i szukają restauracji w miejscowości wypoczynkowej.
Kiedy sprawdzi się pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne sprawdza się zwłaszcza w przypadku biznesów, z których usług korzystamy stacjonarnie, jak: fryzjer, kosmetyczka, lekarz specjalista, mechanik. Jedynym kryterium lokalnego pozycjonowania jest posiadanie lokalu, punktu odbioru towaru, gabinetu, do którego klient może się udać. Są też biznesy ogólnopolskie, jak księgarnie, psycholog online, coach, copywriter, z których możemy korzystać niezależnie od lokalizacji, i które nie przyjmują klientów pod żadnym adresem. Konsultacje odbywają się online, a wysyłka towaru odbywa się na terenie całej Polski, drogą pocztową, bez możliwości odbioru towaru. To nie znaczy, że nie warto prowadzić local SEO. Wtedy pozycjonowanie lokalne możemy prowadzić w oparciu o adres firmy, w którym jest zarejestrowana. Natomiast firmy, które posiadają oddziały w wielu miastach, powinny równolegle prowadzić pozycjonowanie globalne i lokalne. Jedna strategia nie wyklucza drugiej, wzajemnie się uzupełniają. Local SEO pozytywnie wpływa na ranking domeny. Wskazanie miasta i adresu jest też wskazówką dla klientów, gdzie mogą zaangażować blogera w płatne warsztaty, nawet jeśli nie posiadają biura.
Jak w praktyce zastosować pozycjonowanie lokalne?
Stosujemy się do tych samych zasad, co w globalnym pozycjonowaniu z kilkoma wyjątkami:
- Frazy używamy w Meta Title, np. Weterynarz Warszawa.
- Frazy używamy w śródtytułach, szczególnie w tym o rozmiarze H1, H2, H3, starając się zachować logikę i sens przekazu.
- Uzupełniamy frazę we wtyczce SEO np. Yoast na stronach w technologii WordPress lub alternatywnej w innym CMS.
- Uzupełniamy o słowa kluczowe opis alternatywny obrazków „alty”. Nie wrzucajmy tam tylko słów kluczowych, ale twórzmy pełne zdania. Mają zdjęcie weterynarza podczas operacji, lepszym pomysłem niż „Weterynarz Warszawa”, będzie „Warszawa weterynarz podczas trudnego zabiegu chirurgicznego”.
- Dążymy do tego, by słowa kluczowe znalazły się w adresie URL jako podstrona www.przykladdlaciebie.com/weterynarz-warszawa.
- Stosujemy słowa kluczowe przynajmniej raz w formie nieodmienionej i kilka razy odmienione w tekście.
- Tytuł nie powinien przekraczać 70 znaków.
- Pozyskujemy linki z zaufanych portali, w formie artykułów, recenzji, tekstów eksperckich.
- Pozyskujemy linki z lokalnych portali np. Naszemiasto, katalogi firm. Darmowe wizytówki internetowe znajdziesz tutaj!
- Unikamy linków z zagranicznych stron.
- Pozyskujemy opinie do wizytówki Google, minimum 5 opinii.
- Zadbaj o odpowiednią długość tekstów, warto porównać konkurencję. Tworzymy lepsze teksty i staramy się bardziej wyczerpać dane zagadnienie.
- Nie zapominajmy o linkach wewnętrznych, które są równie ważne co linki zewnętrze. Odpowiednio połączmy artykuły z bloga, jeśli prowadzimy z ofertą.
- Zadbaj o media społecznościowe, które wygenerują znaczny ruch na stronie i zapewnią wielu klientów.
- Dostosuj swoją stronę do urządzeń mobilnych.
- Wykonaj pomiary szybkości ładowania witryny
Dodatkowo pamiętaj o geolokalizacji firmy. Dodaj nazwę, adres i numer telefonu (z angielskiego NAP), co wpływa na zwiększenie wiarygodności firmy i ułatwia robotom Google kwalifikowanie firmy do konkretnego regionu. Warto skorzystać z usługi Google Moja Firma i utworzyć wizytówkę Google. Uzupełnij jak najwięcej informacji na swojej wizytówce, nie tylko nazwę i dane, ale też dostępne formy płatności, godziny otwarcia, a także dodaj zdjęcie swojego lokalu. Warto umieścić informacje o swojej firmie w takich miejscach, jak: Europages, Zumi, Polskie Książki Telefoniczne Yellow pages, Panorama firm, HotFrog i zadbać o to, by w każdym z tych miejsc dane były identyczne.Wystarczy wybrać kilka portali, nie trzeba być obecnym we wszystkich. Ważnym elementem local SEO jest publikowanie opinii o usługach od swoich klientów. Po udanej współpracy, możesz poprosić o taką opinię. Opinię można też wystawiać na portalach społecznościowych, np. LikedIn, Facebook, wtedy zwiększa to ich wiarygodność. Jeśli się postaramy, nasza firma zostanie umieszczona w mapach Google, co wyróżni ją na tle konkurencji.
Słowa kluczowe z lokalizacją
Ważnym działaniem dla lokalnego SEO jest dobór najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych. Takie słowa muszą pojawić się w treści wraz z lokalizacją (miastem) np. „Weterynarz w Warszawie” wraz z odmianami i synonimami. Warto rozpisać sobie główne słowa kluczowe naszej oferty. Następnie wpisać w Google i sprawdzić podpowiedzi na końcu wyników wyszukiwania, czego jeszcze szukali użytkownicy. W ten sposób pozyskamy kolejne słowa dla pozycjonowania. Usuwamy słowa z lokalizacją konkurencji(adres) lub ich nazwą.