Czynniki wpływające na pozycję strony w Google!

Co zrobić, aby strona była wyżej w Google?

Pozycjonowanie strony czyli SEO (ang. search engine optimization). Wyszukiwarka Google jest ciągle ulepszana, aby zapewnić najlepsze wyniki dopasowane do potrzeb użytkowników. Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie wpisujemy dane słowa do wyszukiwarki i przez 10 minut, przeglądając kolejne strony nie możemy znaleźć odpowiedzi na nasze pytanie. Taka wyszukiwarka bardzo szybko straci na wartości w oczach użytkowników. Algorytmy, które sprawdzają wszystkie strony i ustalają ich znaczenie w wyszukiwarce są zmieniane ponad 500 razy w ciągu roku, a wpływ na pozycję danej strony ma ponad 200 czynników. W poniższym artykule chciałbym podzielić się moim zdaniem najważniejszymi. Poszukujesz osoby, która zapewni odpowiednie zyski Twojej firmie? Skontaktuj się ze mną przez formularz w zakładce "Kontakt". 

seo

1. Teksty

Głównym czynnikiem sprawdzanym przez algorytmy indeksujące są teksty. Google nie ogląda tylko czyta strony! Opisy powinny być poprawnie napisane dla użytkowników nie wyszukiwarek. Sztuczne powtarzanie tych samych słów w każdym zdaniu, wpłynie negatywnie! Oczywiście w tekście muszą znaleźć się słowa, pod które pozycjonujemy stronę , ale róbmy to z głową. Bardzo ważne jest nie powtarzanie tekstów z innych stron lub ogłoszeń. Google wszelkie kopiowane teksty traktuje jako SPAM i obniża pozycję! Unikalne teksty są jednym z głównym czynników pozycjonowania strony. Przekonałem się o tym osobiście, kiedy jeden z moich klientów, skopiował tekst z zakładki "Oferta" i wkleił do portalu ogłoszeniowego. Efekt był taki, że strona z piątego miejsca na pierwszej stronie, spadła dwie strony dalej. Warto również wyróżnić ważne słowa w tekście innym kolorem, pogrubieniem lub kursywą.

2. Nagłówki

Nagłówki są bardzo ważne, jak tytuły artykułów w gazecie. Zapewniają łatwość znalezienia interesujących nas informacji, bez czytania całego tekstu.

Na każdej stronie powinny się znaleźć minimum trzy rodzaje nagłówków. Poniżej posłużę się przykładem tej strony.

  • Nagłówek <H1> (powinien być tylko jeden na podstronie )- najważniejszy, opisuje ogólne zagadnienie np. "Czynniki wpływające na Google!".
  • Nagłówek <H2> (powinny być maksymalnie trzy)– podtytuł strony, zawierający bardziej szczegółowe informacje o artykule np. "Co zrobić, aby wypromować stronę".
  • Nagłówek <H3> (może być wiele) – definiują najbardziej szczegółowe zagadnienia np. "Teksty, Nagłówki"

W przypadku bardziej rozbudowanych witryn możemy spotkać również nagłówki <h4>,<h5>,<h6>, nie mają jednak wpływu na pozycjonowanie.

3. Media społecznościowe

Social Media, czyli media społecznościowe to świetne narzędzie do bliższych relacji z naszymi klientami. Bardzo szybko możemy poinformować o promocjach, zmianach w ofercie lub nowościach. Głównymi mediami są Google+, Facebook i Twitter. Facebook posiada ponad 13 milionów aktywnych użytkowników w Polsce. Strona, która ma aktywne media społecznościowe jest bardziej wartościowa również dla pozycjonowania w Google, dlatego warto o tym pamiętać. Aktywne tzn. z ciekawymi i aktualnymi artykułami, lubiane i komentowane.

4. Aspekty techniczne

Wszystkie powyższe sposoby, nie wymagają wiedzy  i modyfikacji kodu. Teraz czas na trudniejsze zagadnienia z zakresu optymalizacji.

  1. Mobilność – Strona powinna wyświetlać się na urządzeniach mobilnych (telefon, tablet), z racji, że już ponad milion użytkowników w Polsce, używa tylko tych urządzeń do korzystania z Internetu. Mobilność ma duże znaczenie również w przypadku pozycjonowania!
  2. Szybkość ładowania strony – zalecany czas to 500 milisekund.  Czas ładowania ma większe znaczenie niż sama waga strony, która nie powinna przekraczać 1000 kB. Postawmy się w roli użytkownika. Jeśli będzie miał długo czekać na wyświetlenie naszej strony, to prawdopodobnie zrezygnuje.
  3. Tytuł  i opis każdej podstrony, jest niezwykle ważny, gdyż te dwie rzeczy wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Tytuł nie powinien przekraczać 60 znaków, a opis 160.
  4. Nie powinniśmy stosować "Meta Keywords", gdyż to pole nie jest już brane pod uwagę. Pamiętajmy również, że jeśli słowa w tym polu nie będą związane z podstroną, to wpłynie to negatywnie.
  5. Twórzmy mapę strony. Pomaga to przeskakiwać algorytmom między zakładkami na naszej witrynie.
  6. Wiele osób zapomina, aby do wstawianego obrazka dopisać tekst alternatywny. Jest to tekst, który wyświetli się w sytuacji, kiedy z jakiegoś powodu nie wyświetli się obrazek, zamiast pustego pola. Tekst powinien opisywać obrazek!
  7. Zróbmy test kodu naszej strony. Wchodząc na stronę organizacji W3C, możemy bezpłatnie przetestować naszą witrynę i sprawdzić, czy zawiera błędy w kodzie.
  8. W ostatnim czasie wpływ na pozycjonowanie zaczyna mieć również bezpieczeństwo witryny. Strony szyfrowane (https) mają być wyżej! Takie klucze możemy kupić prawie w każdej firmie hostingowej.
  9. Wiek domeny – Google ograniczyło zaufanie do nowych stron, przez całą masę sztucznych witryn, których celem było przekierowanie do innej strony. Generowanie linków spowodowało, że wiek domeny ma znaczenie. Czym strona starsza, tym w opinii algorytmów lepiej. Oczywiście to tylko jeden z wielu czynników pozycjonowania.
  10. Linki przychodzące – dobrym sposobem podniesienia pozycji strony są linki z innej strony. Tutaj warto zaznaczyć, że liczą się tylko dobre linki, najlepiej ze stron o podobnej tematyce. Przykład: jesteśmy aktywnymi użytkownikami jakiegoś forum lub portalu. Warto napisać do administratora, czy za przygotowanie odpowiednich artykułów umieści link do naszej strony. Proszę unikać wszystkich katalogów wymiany linków!

pozycjonowanie-organiczne

Czy warto samemu pozycjonować stronę?

W sytuacji kiedy nie posiadamy odpowiedniej ilości czasu i wiedzy, warto powierzyć pozycjonowanie strony sprawdzonej i dobrej firmie. Dobra firma to taka, która może pochwalić się licznymi skutecznymi rezultatami. Pamiętajmy, że strona naszej firmy świadczy również o samej firmie. Wysoka pozycja w Google, to nie tylko zwiększona liczba klientów, ale również uznanie wśród partnerów biznesowych. Załóżmy, że producent szuka w danym mieście dystrybutora swoich produktów. Jeżeli nasza firma będzie słabo znana na rynku lokalnym, zapewne taki producent trafi do naszej konkurencji.

Na zakończenie kilka wskazówek, aby podnieść pozycję strony w Google!

Podsumowując pamiętajmy o unikalnych i ciekawych tekstach z licznymi poradami, zdjęciami, a nawet filmem. Tworząc teksty zadbajmy, aby były tworzone dla użytkowników, nie wyszukiwarek. Muszą być przyjemne i sensowne. Nie polecam kupowania płatnych linków, które są tworzone na jednym skrypcie i mają niskie zaufanie od Google. Takie linki w najlepszym wypadku nie będą brane pod uwagę lub mogą doprowadzić do wyrzucenia naszej witryny z wyszukiwarki. Odradzam wszelkich technik czarnego SEO, czyli prób nielegalnego podnoszenia pozycji. Algorytmy są bardzo zaawansowane i bez problemu rozpoznają np. ukryty tekst pod obrazkiem, lub tekst w identycznym kolorze jak tło strony. Zadbajmy o aspekty techniczne, najlepiej, aby strona była w najnowszych standardach języka HTML5. Dodajmy naszą stronę do mapy Google.

 

Mam nadzieje, że zdobyłeś wiele ciekawych informacji, które wykorzystasz na swojej stronie. Pamiętaj, że to tylko moje doświadczenia, z którymi nie trzeba się zgadzać. Jestem analitykiem SEO od czterech lat, wiele już wiem, jednak ta branża szybko się zmienia i codziennie dowiaduję się czegoś nowego.