Badania User Experience

UX z języka angielskiego User Experience, czyli wrażenia użytkownika. Zagadnienie to znajduje szerokie zastosowanie w świecie wirtualnym, przy tworzeniu stron internetowych i produktów online, które mają trafiać w gusta i potrzeby osób odwiedzających. Mówi się o tzw. strategii UX, jednak wiele osób nie wie, co to dokładnie jest, a już tym bardziej, jak się za to zabrać. Problemem, dla wielu z pozoru ciekawych projektów, mogło się również okazać błędne postrzeganie tego zagadnienia przez twórców i co za tym idzie pomyłki biznesowe już na samym początku działania.

UX- co to takiego?

Cały proces powstawania strategii UX powinien być pierwszą rzeczą, jaką zrobimy. Od tego zaczynamy, planujemy ją jeszcze zanim zaczniemy projektować i realizować cyfrowy produkt. Planując wdrożenie rozwiązania biznesowego, sami przed sobą stawiamy cel, do którego będziemy dążyć. Problemem może być niepewność związana z tym, czy to, co stworzymy, okaże się przydatne na rynku.

UX tworzy więc w sposób bardzo szczegółowy naszą wizję dla planowanej inwestycji – wygląd wizualny, łatwe poruszanie się dla użytkownika po udostępnianych narzędziach czy komunikację. Można jednak stwierdzić, że na strategię UX składa się zdecydowanie więcej elementów – jest ona wizją całościową przedsięwzięcia, a do jej stworzenia wykorzystuje się m.in. zdanie oraz wrażenia potencjalnych użytkowników.

Niezwykle istotne jest oznaczenie w obrębie strategii UX tego, co stanowi nasze mocne strony oraz tego, co pozostaje w sferze niedoskonałości lub ewidentnych braków. Dobrze, jeśli założenia Twojego planu działania wymieniają doświadczalne taktyki postępowania, które pozwolą na sukcesywne zbliżanie się do zamierzonego celu.

Musisz zdawać sobie sprawę, że to, w jaki sposób i jak dokładnie opracujesz strategię UX, może stać się głównym wyznacznikiem sukcesu lub też porażki Twojej działalności. Większość startapów tworzą zespoły osób, które dążą do jednego celu. Jeśli jednak UX nie jest dokładnie sprecyzowane, może dochodzić do chaosu, który wkrada się, gdyż każda osoba ma nieco inną wizję oferowanego produktu. W konsekwencji może dochodzić do osiągania niezamierzonych i nieoptymalnych wrażeń u użytkowników oraz znaczącego wzrostu kosztów.

badania ux, badania user experience, ux co to jest

Strategia UX jest niezwykle istotna, ale dlaczego?

Większość ludzi funkcjonuje na co dzień wedle wyuczonych czy zakorzenionych wzorców mentalnych. Oznacza to, że konkretne czynności wykonujemy zawsze w ten sam sposób, np. wstawiamy pranie, przebywając w domu. Okazuje się jednak, że ktoś wymyślił jak ułatwić nam nawet tę prowizoryczną czynność. W związku z tym stara się przekonać nas do zmiany w obrębie naszych przyzwyczajeń i włączania pralki zdalnie z naszego smartfona w pracy, aby gdy wrócimy do domu, ubrania były gotowe do rozwieszenia.

Wymyślanie innowacyjnych rozwiązań, które mogą odmienić życie wielu ludzi, z pewnością jest zajęciem kreatywnym, ciekawym i stosunkowo prostym. Jednak pierwsze przeszkody pojawiają się w momencie, gdy zachodzi konieczność nakłonienia ludzi, aby zmienili swoje zachowania i przyzwyczajenia.

Precyzyjne zaplanowanie taktyki działania, planu na poszczególnych etapach promocji i marketingu naszego produktu, daje możliwość uniknięcia wielu błędów, nieporozumień, ale ograniczamy również straty finansowe, które dla wielu startapów w początkowym okresie działania są nieuniknione – nie znamy jedynie ich zakresu.

Startapy tworzone są przez ludzi cechujących się dużą przedsiębiorczością, którzy wykazują jednocześnie skłonność do podejmowania dużego ryzyka. Zwykle pojawia się w nich taka pewność, że ich pomysł się sprawdzi i przyniesie duży zarobek, że od razu rzucają etatową pracę i w pełni oddają się swojej jedynek pasji – tworzeniu innowacji. Do realizacji takich zadań potrzeba odwagi, niesłabnącego zapału, pasji a niekiedy nieco szaleństwa, w którym również jest metoda. Różne trudności i przeszkody na pewno pojawią się na naszej drodze, ale aby osiągnąć swój cel – wprowadzić innowacyjny produkt, zmienić zachowania mentalne ludzi i zarabiać trzeba potrafić się z nimi zmierzyć.

strategia-ux

Co więc jest tak ważnego w tworzeniu odpowiedniej strategii UX? To z pewnością fakt, że już na samym początku stanowi ona podstawę działania dla Ciebie i całego Twojego zespołu, wyznacza kierunki działania i pozwala radzić sobie z przeszkodami. To jeden z podstawowych elementów wiodących nas do sukcesu, już od samego startu.

Tworzenie strategii UX opiera się na badaniach i wiedzy. Koniecznością jest dokładne orientowanie się w najnowszych aplikacjach, platformach, urządzeniach i innych elementach, z których regularnie korzystają użytkownicy. Daje nam to podstawę do zastanawiania się, w jaki sposób można je zastosować we wprowadzanej przez nas innowacji, co wpłynie na postrzeganie w oczach potencjalnych klientów.

Błędne rozumienie UX

UX, choć jest zagadnieniem stosunkowo prostym z socjologicznego punktu widzenia, to dla wielu osób i przedsiębiorców okazuje się trudne do zastosowania. Błędy w postrzeganiu, interpretowaniu i stosowaniu tego ważnego elementu, można obecnie wykorzystać jako rodzaj kontrastu i punkt odniesienia, pokazujący nam czego nie robić i co nie przyniesie wymiernych skutków naszych działań.

Wyróżniamy 4 najważniejsze błędne przekonania dotyczące UX, są to:

1. Wskazanie gwiazdy polarnej

W kontekście UX za gwiazdę polarną uznaje się stały punkt odniesienia, który przy wprowadzaniu cyfrowych innowacji nie znajduje zastosowania. Tutaj niezbędne jest wykorzystanie elastycznego procesu, który będzie opierał się o interakcję z użytkownikami oraz liczne pętle sprzężenia zwrotnego. Gwiazda polarna jest w UX więc zbędna, potrzeby jest jedynie cel, na który można się kierować po wykonaniu zwrotu.

2. Strategia UX jest kluczowym podejściem do projektowania UX

Warto pamiętać, że strategia UX oraz projektowanie UX są dwiema zupełnie innymi rzeczami. Strategia jest planem, który określa to, w jaki sposób coś zostanie stworzone, zaś projektowanie to proces tworzenia czegoś. Znajdziemy między nimi powiązania w procesie twórczym, jednak należy pamiętać, że wszystkie nasze działania powinny mieć punkt wyjścia w odpowiednio przygotowanej strategii UX.

3. Strategia UX to, to samo co strategia produktu

Kolejne błędne przekonanie. Osoba zajmująca się strategią produktu w stacjonarnym sklepie a osoba zajmująca się strategią UX, to zupełnie dwa różne zajęcia. Po pierwsze w jednej i drugiej sytuacji przychodzi do rozwiązywania zupełnie odmiennych problemów. Poza tym należy pamiętać, że w przypadku strategii UX nie może dojść do ograniczenia się jej do zaledwie jednego produktu, planując dotarcie do klienta w sieci, łączy się ze sobą całą sieć różnych produktów – z jednej półki, dziedziny czy jednej marki. Dochodzi do wytworzenia cyfrowego sprzężenia – interfejsu, co wpływa na postrzeganie całości przez użytkownika.

4. Strategia UX jest blisko związana ze strategią brandingową

Istnieją obustronne zależności pomiędzy tymi elementami, jednak nie są one bezpośrednio ze sobą związane, a nawet mogą sobie zaszkodzić. W brandingu określone zostaje jak, gdzie i kiedy będzie prezentowane klientom, za pomocą odpowiednich nośników przesłanie marki czy inne jej elementy. UX skupia się na wrażenia użytkownika, łączy je w całość.

UX w praktyce

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważne jest przygotowanie odpowiedniej strategii UX i zastosowanie jej w praktyce. Często nie wiemy również jak tego dokonać i jak wykorzystywać zgromadzone informacje w praktyce. Jeśli nasz projekt ma odnieść sukces, warto nauczyć się właściwego podejścia do już posiadanych pieniędzy i ich nie roztrwaniać na niepotrzebne działania. Odpowiednia koncepcja z pewnością nam w tym pomoże.
Ważny jest nie tylko cel, ale i droga wiodąca do jego osiągnięcia. Z tego powodu, jak się okazuje, niezwykle korzystne może być zatrudnienie specjalisty od UX, który pomoże w odpowiednim opracowaniu działań dla naszej firmy i przyczyni się do wzrostu wartości oferowanego przez nas produktu. UX jest fundamentem w projektowaniu naszego sukcesu. 

Często wyszukiwane hasła – badania jako podstawa projektowania user experience

Zadzwoń Teraz