Poradnik MLM – poznaj najbardziej rozwojową strategię marketingową wszechczasów i zacznij zarabiać duże pieniądze, stosując kilka prostych zasad

Marketing wielopoziomowy tudzież sieciowy (z ang. MLM – Multi-Level Marketing) to strategia najprężniej rozwijającej się gałęzi dystrybucji produktów i usług. Określenie „wielopoziomowy“ opisuje system wynagradzania dystrybutorów, którzy zajmują się realizowaniem marketingu, czyli dostarczają określone usługi i produkty do klienta.

Jak widać – ten mechanizm znacznie wykracza poza tradycyjny paradygmat sprzedaży i świadczenia usług, który jest przez nas obserwowany na co dzień. Zamiast sklepowych półek i kas, buduje go sieć rozwijających się dystrybutorów. Zamiast w gnuśnym biurowcu, usługi realizowane są często nawet w domu klienta lub w dowolnie wybranym miejscu, zależnie od elastyczności, jaką oferuje dystrybutor.

strategia-mlm

Przykładowa firma działająca na zasadach MLM może prowadzić sprzedaż artykułów, takich jak: kosmetyki, środki czystości, ubrania, a nawet sprzęt AGD. Większość firm marketingu sieciowego, działających na terenie Polski, rozprowadza produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne. W tej właśnie branży rozpoczynały pierwsze polskie firmy MLM. Jeśli chodzi ramię usługowe, wiele firm upatrzyło sobie żyłę złota w walce o godne odszkodowania dla swoich klientów. Każdy z nas słyszał co najmniej jedną znajomą osobę, która narzekała na zbyt niską kwotę odszkodowania, zaoferowaną przez jej ubezpieczyciela. Chyba nie ma potrzeby wyjaśniać, na jak bardzo podatny grunt trafiły te firmy.

Co MLM oferuje dystrybutorom?

Prowizja
Pierwszym pojęciem, z którym powinien zapoznać się każdy chętny do dystrybucji w danej firmie stosującej marketing sieciowy, jest prowizja. Określenie to oznacza procent, odprowadzany od wartości sprzedanego produktu lub wykonanej usługi, trafiający na konto dystrybutora, który obsłużył nabywcę.

Możliwość rozwoju
Wraz z ilością i/lub częstotliwością realizowania ofert swojej firmy, dystrybutor może liczyć na wzrost należnej mu prowizji. Kolejnym czynnikiem wzrostu jest chęć i efektywność budowania sieci sprzedawców pod własnym kierownictwem. Lider takiej grupy uczy adeptów czym jest i jak funkcjonuje marketing wielopoziomowy w firmie, do której należy. Zadaniem lidera jest także świadczenie pomocy z zakresu stosowanych procedur i zwiększania efektywności przyciągania nabywców.

Grupa dystrybutorów i dochód pasywny
Dzięki budowaniu pod sobą dużej i zmotywowanej grupy, liderzy mogą liczyć na dodatkową prowizję. Jest ona odliczana z dochodu firmy, zapewnionego przez tę grupę. Jest to tak zwany dochód pasywny. Jeśli włoży się wiele wysiłku w stworzenie własnej gałęzi sieci marketingowej, złożonej ze stale rozwijających się i krzepko realizujących ofertę firmy dystrybutorów, może dosłownie zarabiać leżąc i nic nie robiąc!

Jakie cechy charakteru powinien wykazywać dystrybutor i lider?

Osoba chcąca odnieść sukces w branży MLM powinna być przede wszystkim sumienna i dyspozycyjna. Liczy się stałe „bycie pod telefonem“ i umiejętność sprytnego planowania swojego dnia, by o każdej porze znaleźć czas na rozmowę z potencjalnym nabywcą. Niezwykle istotne są także umiejętności poprawnego wypowiadania się i stosowania sztuki perswazji.

Nie każdy dystrybutor jest w stanie poświęcić czas na tworzenie i prowadzenie własnej grupy. Bycie liderem wymaga sprawnej interakcji z ludźmi, asertywności i wytrzymałej psychiki. Osoba, która jest gotowa na rozszerzenie swojej działalności w firmie o werbowanie nowych pracowników, powinna dodatkowo prezentować sobą większość poniższych cech:
– otwartość
– bezpośredniość
– szczerość
– rozmowność
– życzliwość
– wzbudzanie szacunku
– wysokie poczucie własnej wartości
– autorytatywność

Jakie są źródła sukcesów firm opartych na marketingu wielopoziomowym?

1. Darmowa, samonapędzająca się reklama
Każdy dystrybutor, promując siebie, promuje także szyld swojej firmy. Pracodawcy często oferują tanie wizytówki i materiały promocyjne dla swoich pracowników.

2. Swoboda oferowana pracownikom
Nikt nie jest poganiany i nikomu nie nakłada się limitów. Każdy pracuje swoim tempem, zaś wkład, jaki włoży w realizowanie oferty i budowę grupy, zwróci się wykładniczo.

3. Atrakcyjność rozwoju i wprowadzania „nowych“ do firmy
Pracodawcy MLM zazwyczaj zapewniają swoim pracownikom darmowe kursy i szkolenia, będące nagrodą za odniesione sukcesy i aktywność. Jest to nie tylko ogromna nauka i motywacja, lecz także środek zapewniający lojalność najaktywniejszych liderów.

Volenti non fit iniuria

Niewiele firm MLM ma specyficzne lub wysokie wymagania. Życzliwe nastawienie do ludzi, charyzma, chęci i elastyczność – oto klucz do sukcesu w tej branży. Jest to dochodowa droga rozwoju dla każdego, kto nie boi się wyzwań, chce mieć swobodę pracy i lubi interakcję z innymi ludźmi.