Dobór słów kluczowych – kanibalizacja fraz
Kiedy stworzysz wiele artykułów dla tego samego słowa kluczowego powstaje kanibalizacja. Kanibalizacja zachodzi, gdy podstrony na witrynie walczą o pozycję najważniejszej (Strona internetowa walczy sama ze sobą). Wbrew popularnej opinii wśród amatorów, Google samodzielnie nie łączy wielu tekstów, tylko wybiera jeden najtrafniejszy dla danej frazy. Skuteczność algorytmów w doborze słów kluczowych, zwłaszcza w języku polskim jest różna, trochę jak loteria.
Przykład i skutki kanibalizacji słów kluczowych
Załóżmy, że posiadasz stronę internetową dotyczącą kajaków. Tworząc pięć lub pięćdziesiąt artykułów z głównym słowem i nagłówkiem kajak nie podnosisz wartości w oczach robotów indeksujących stron. Co więcej sam torujesz możliwość wykorzystania opcji podnoszących ranking.
- Wewnętrzne linkowanie (anchor tekst) – nie stworzysz dobrych linków wewnętrznych między tekstami, które dotyczą dokładnie tego samego zagadnienia. Totalnie bez sensu jest łączyć tekst o kajaku z tekstem o kajaku.
- Zewnętrzne linkowanie (linki z innych witryn) – linki zewnętrzne są głownym czynnikiem wpływającym na pozycję strony w wyszukiwarce. Ich ilość, jakość i moc jest kluczowa. Posiadając kilka artykułów dla jednego słowa, mocno rozdrabniasz moc linków i osłabiasz pozycję.
- Wyczerpująca treść – Publikacja dla danego słowa kluczowego powinna być wyczerpująca, rozbudowana i bardziej szczegółowa w porównaniu do konkurencji.
- Współczynnik odwiedzin – ciekawy, konkretny artykuł znajdzie wielu odbiorców, co zwiększy ruch użytkowników na stronie. Tworząc kilka słabszych treści, zmniejszysz współczynnik konwersji(ruch).
- Rozbudowana strona – większa strona internetowa jest trudniejsza w zarządzaniu i wymaga przemyślanej architektury. Powielanie jednego zagadnienia w niejednym np. felietonie, niepotrzebnie zwiększa rozmiar witryny
Jak zapobiegać kanibalizacji słów kluczowych?
Jeśli dopiero zaczynasz tworzyć teksty, nie skupiaj się na tym samym zagadnieniu, tylko różnych wariantach. Zamiast tworzyć kilka tekstów o kajakach, stwórz jeden główny i kilka pobocznych np. Główny: kajaki. Poboczne: kajaki dla dzieci, wiosła do kajaków, promocja na kajak, ceny kajaków, konserwacja kajaków itp. Wstaw linki wewnętrzne do głównego artykułu. Taka struktura jest przyjazna dla robotów indeksujących i użytkowników.
Kiedy na Twojej stronie zachodzi już kanibalizacja słów kluczowych nie usuwaj zbędnych artykułów. Wystarczy zrobić przekierowanie 301 na główy artykuł lub przebudować teksty nadając im odpowiednie warianty tematyczne. Jeśli nie możesz zrobić przekierowania 301, użyj atrybutu rel= canonical.