Długi ogon – pozycjonowanie strony za pomocą treści
Zapytania long tail to dłuższe frazy wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki. Zazwyczaj cztery – sześć słów. Wzrost świadomości u osób korzystających z wyszukiwarki internetowej powoduje, że zapytania są dokładniejsze, bardziej trafne. Przykładowo "mechanik" to słowo ogólne, a "gdzie znajdę dobrego mechanika" to zapytanie z długiego ogona. Prowadzenie bloga z licznymi artykułami to najczęściej wybierana metoda SEO(pozycjonowanie organiczne) pod long tail(długi ogon).
Co osiągniesz zapytaniem z długiego ogona?
Cudownie jeśli strona zdobyła wysokie pozycje na frazy kluczowe(słowa), generujące 1000 lub 5000 użytkowników. Zaskakująca dla wielu będzie informacja, że te wszystkie popularne słowa to tylko 30% wszystkich zapytań. 70% stanowią zapytania z długiego ogona, które pojedynczo nie odniosą sukcesu, ale jako suma, liczona zazwyczaj w setkach, tysiącach lub milionach wskazuje najskuteczniejszą metodę w SEO(pozycjonowanie organiczne).
Niewątpliwą zaletą mniej popularnych słow kluczowych jest niższa konkurencja co wpływa na łatwiejsze zdobycie i utrzymanie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach dla konkretnej frazy.
Warto wiedzieć, że 80% wszystkich zapytań w wyszukiwarce stanowią zapytania informacyjne, a tylko 10% transakcyjne. Wykorzystując wartościowe artykuły możesz łatwo dotrzeć do wielu osób i zwiększyć widoczność marki(brandu). Na koniec chciałbym wspomnieć o wprowadzonym przez firmę Google algorytmie Hummingbird, który działa na zasadzie kontekstu i wcześniejszych wyszukań użytkownika. W przyszłości dokładniej opiszę działanie Hummingbirda.
Nie tylko treści na stronie www
Ściana tekstu zwiększa współczynnik odrzuceń(odstrasza ludzi), dlatego wzbogać artykuły odpowiednimi zdjęciami, infografikami i formatowaniem. Jeśli zdobyłeś leada(zainteresowaną osobę) zadbaj o estetyczne wrażenia. Opłaca się przemyśleć cały układ artykułu zanim zostanie opublikowany na stronie www.
Przeszkody w znalezieniu dobrych słów kluczowych (Keyword Research)
Głównym problemem w efektywnym SEO pod długi ogon jest analiza i dobór właściwych słow kluczowych. W wielu branżach frazy mogą być liczone w tysiącach lub milionach. Inwestując zasoby (czas, pieniądze) w dobrze przygotowane felietony lepiej wybrać frazy kluczowe generujące setki niż tylko kilkanaście odwiedzin rocznie. Analizy pozwolą uniknąć błędnego wyboru fraz. Załóżmy, że prowadzisz pizzerie w Krakowie i tworzysz artykuł pod zapytania z długiego ogona. Dobrym pomysłem będzie "Ranking najlepszej pizzy w Krakowie", złym "Jak zrobić ciasto na pizzę", które nie pomoże w pozyskaniu klienta.
Jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy lub niezbędnych programów skontaktuj się ze mną. Przygotuję skuteczną strategię dla Twojej strony internetowej lub firmy.
Często popełniane błędy
- Błędne rozumienie zapytań pod długi ogon. Częstym błędem jest tworzenie osobnego artykułu dla każdego słowa kluczowego, a to prowadzi do ich kanibalizacji. Kiedy wybierzesz konkretne frazy w naszej branży, warto je tematycznie pogrupować. Mając odpowiednie grupy możesz przystąpić do pisania wyczerpujących artykułów. W większości przypadków jeden artykuł spokojnie może zawierać kilka, kilkanaście słów kluczowych. Ważne, aby ich znaczenie było zbliżone. Przykład dla restauracji: W jednym artykule łączmy frazy: "restauracja blisko centrum Warszawy", "najlepsza restauracja w centrum Warszawy", "jaką polecacie knajpę w Warszawie", "domowe obiady w Warszawie" itp.
- Brak analiz fraz kluczowych (Syzyfowa praca) – Zanim zaczniesz pisać warto wcześniej sprawdzić popularność wybranych słów oraz nadchodzące trendy w branży. Śmiało możesz tworzyć setki lub tysiące artykułów, ale sukcesem będą tylko te generujące ruch użytkowników i chętnie udostępniane dalej.
- Skupienie tylko na pozycjonowaniu w wyszukiwarce – Twórzmy artykuły z myślą o odbiorcach, a nie algorytmach indeksujących. Mnóstwo osób za wszelką cenę próbuje naszpikować tekst słowami kluczowymi co zmniejsza czytelność i ogólny sens całej treści. Choćby pierwsze miejsce w Google, nie możesz myśleć o sukcesie. Skutkiem takich złych praktyk jest wysoki współczynnik odrzuceń. Osoby wchodzą na stronę, czytają wstęp i uciekną z poczuciem straty czasu. Zwracam uwagę, że współczynnik odrzuceń ma wpływ na pozycję w Google. Jeśli jest na wysokim poziomie daje sygnał do Google, że strona powinna być niżej z powodu niskiej użyteczności.
- Zbyt długa treść – Pisząc artykuł skupmy się na wartości merytorycznej bez zbędnego lania wody. Długość jest ważna, ale tworzenie publikacji na tysiąc słów, jeśli nie ma to sensu będzie dramatyczne w skutkach.
- Optymalizacja – Tworząc setki lub tysiące poradników, reportaży czy felietonów strona internetowa znacznie zwiększa swój rozmiar. Nie zapomnijmy o odpowiedniej optymalizacji technicznej i dobrej strukturze danych, aby użytkownik nie musiał 15 razy klikać zanim trafi na interesującą go treść. Zalecane są maksymalnie 3 kliknięcia, aby odbiorca dotarł do szukanej treści (5 w przypadku dużych serwisów).
Optymalizacja treści pod długi ogon
- Porównanie słów kluczowych związanych i niezwiązanych z naszym brandem. Czym mniejszy stosunek tym lepsza strategia pod Long Tail.
- Czym więcej słów kluczowych generuje ruch na stronie, tym lepsze zrobiłeś pozycjonowanie pod długi ogon.
- Ilość słów kluczowych na pojedynczej stronie. Czym więcej różnych słów kluczowych, tym stworzyłeś dłuższy ogon, który dotrze do większej liczby odbiorców.
- Sprawdź ile stron zaindeksowanych zostało przez Google. Czym mniejsza wartość, tym niższa ocena jakości.
- Umieszczaj słowa kluczowe w nagłówkach.
- Nie stosuj w treści dokładnych dopasowań. Zamiast "Serwis klimatyzacji Warszawa", umieść "Serwis klimatyzacji w Warszawie". Takie sztuczne praktyki tylko pogarszają ocenę publikacji przez odbiorców.
Narzędzia do analiz long tail (Keyword Research)
- Najbardziej popularnym narzędziem jest plener słów kluczowych w platformie Google Adwords. Obecnie mocno ograniczone w darmowej wersji, jednak nadal skuteczne. Efektywne frazy uzyskasz zakładając na kilkanaście dni tanią kampanię reklamową, a następnie analizując statystyki.
- Kolejnym rozwiązaniem jest analiza konkurencji i blogów branżowych. Sprawdź o czym pisze konkurencja, następnie odrzuć popularne słowa z publikacji i wypisz powtarzające się dłuższe frazy pod długi ogon.
- Warto odwiedzać branżowe fora internetowe i spisywać powtarzające się tematy.
- Z płatnych narzędzi warto wymienić: Senuto, KeywordDiscovery, KeywordXP, Semrush, Searchmetrics, Long Tail Pro. Przed zakupem warto sprawdzić darmowe wersje testowe i dopasować do własnych oczekiwań.