Zakładając stronę internetową pierwszym problemem jest wybór najlepszej nazwy domeny(adres strony www). Dobra nazwa stanowi element sukcesu firmy w internecie, powinna być łatwa do zapamiętania, branżowa i krótka. Poniżej przedstawiam 12 wskazówek, które pomogą wybrać dobrą nazwę strony internetowej.
- Używając siedmiu fraz postaraj się najlepiej określić swoją firmę. Następnie łącz w pary, dodaj przedrostki, spróbuj stworzyć skrót w przypadku długiej nazwy. Nazwa powinna być krzykliwa i prosta.
- Sprawdź czy nazwa jest dostępna i czy przypadkiem nie przypomina żadnego istniejącego serwisu. Posiadając już na starcie konkurencję, która zabierze nam część ruchu z powodu zbliżonej nazwy domeny będzie dramatyczne i utrudni odniesienie sukcesu marki.
- Odpowiednie rozszerzenie. Kiedy nie przewidujemy działalności po za granicami kraju, najlepiej wybrać krajowe rozszerzenie domeny .pl w Polsce, .uk w Wielkiej Brytanii, .com jeśli prowadzimy działalność międzynarodową, .eu w Europie. Rozszerzenia .org są skierowane dla organizacji, .gov dla projektów rządowych. Nie ma przeciwskazań, aby wybrać domeny funkcjonalne jak .net, .com.pl, .tv. Zgodnie z obecnymi informacjami Google, rozszerzenia nie są czynnikiem wpływającym na pozycję w wyszukiwarce. Zastrzegli jednak prawo do zmiany tej decyzji w przyszłości.
- Dopilnuj, aby nazwa była krzykliwa, krótka i prosta do zapamiętania. Ułatwi to pocztę pantoflową(marketing szeptany) wśród znajomych klienta. Cały szereg firm traci klientów, kiedy osoba chcąc ją polecić, nie może przypomnieć sobie nazwy firmy lub strony. Eksperci polecają unikać trudnych liter jak q, z, x, c i p oraz wszystkich znaków ortograficznych. Warto wiedzieć, że krótkie adresy URL lepiej są wyświetlane na wizytówkach.
- Słowa kluczowe w nazwie domeny są czynnikiem wpływającym na wyniki w wyszukiwarce, chociaż znacznie słabiej niż kiedyś. Dodatkowo zbyt wiele słów będzie odebrane jako SPAM.
- Postaraj się wprowadzić branżowe słowo w domenę. Użytkownik powinien wiedzieć o czym będzie strona, jeszcze zanim ją wyświetli. Kilka przykładów takich domen: pracuj.pl, hotmail.com, faktykaliskie.pl, wakacje.pl, motogratka.pl, auto-swiat.pl.
- Sprawdź czy wymyślona nazwa nie narusza znaków towarowych, handlowych. Można to sprawdzić np. na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (http://bazy.uprp.pl/patentwebaccess/ DatabaseChoose.aspx) lub Biura Rejestracji Znaków Handlowych Unii Europejskiej (http://oami.europa.eu/CTMOnline/RequestManager/en_SearchBasic_NoReg). Przestępstwem jest zakup chronionej domeny w złych zamiarach.
- Nie używaj liczb, myślników lub innych znaków, które znacznie utrudniają przekaz słowny.
- Unikaj sztucznych nazw pod działania SEO np. AA…pl lub 11..pl, aby strona była wyświetlana jako pierwsza w katalogach lub spisach firm.
- W przypadku większych firm, które będą inwestowały znaczne środki w marketing warto wykupić domenę z różnymi rozszerzeniami. Nie ułatwiajmy pracy konkurencji, która może wykupić naszą domenę tylko z rozszerzeniem np. net lub com. Mając kilka domen zróbmy przekierowanie 301 na główną stronę.
- Sprawdź wybraną nazwę w serwisach społecznościowych, aby bez problemu założyć stronę na platformach Facebook, Twitter, Google+, Pinterest. Media społecznościowe są bardzo ważnym elementem dla firmy, zdobywające coraz więcej odbiorców. Nawet jeśli domena będzie wolna, ktoś może na świecie używać naszej nazwy w serwisach społecznościowych. Wyobraźmy sobie, że potencjalny klient utożsamia się z marką Vistula, chciałby podzielić się wśród znajomych nową kolekcją ubrań, ale wpisując nazwę w mediach społecznościowych trafia na portugalskiego producenta gitar. Takie sytuacje mocno osłabią zaufanie klienta.
- Dla lepszego SEO warto wybrać hosting i domenę u dobrego dostawcy, który zapewni stabilną pracę naszej witryny, a czas dostępu do zasobów będzie krótki.
- Jak sprawdzić czy wymyślona nazwa domeny jest wolna? Większość firm hostingowych posiada na swojej stronie możliwość bezpłatnego sprawdzenia adresu www np. Home, Lighthost, OVH. Samo sprawdzenie nie wymusza zakupu domeny u tego dostawcy. Jeśli adres jest wolny u jednego, będzie wolny u wszystkich. Jedyna różnica to mnogość rozszerzeń i cena. Warto sprawdzić ceny przed rejestracją zwłaszcza warunki przedłużenia o kolejny rok. Często firmy hostingowe mogą oferować promocję na pierwszy rok, a w kolejnych policzyć kilka razy więcej niż konkurencja.