Reklam na Facebooku to bardzo dobry sposób na reklamowanie swoich produktów czy usług, Możliwość dotarcia do wielu milionów potencjalnych klientów czy wyświetlanie reklamy tylko konkretnym osobom o konkretnych cechach sprawia, że metoda ta cieszy się bardzo dużą popularnością. Szereg korzyści i łatwe uruchomienie takiej reklamy sprawiają, że Facebook Ads to przystępny system reklamowy, z którego skorzystać może każda osoba. Uruchomienie takiej kampanii może zająć tylko kilkanaście minut, a my będziemy mogli cieszyć się jej efektywnością i skutecznością w ciągu kilku najbliższych godzin. Jak zatem uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku? Jak przebiega proces uruchamiania reklamy? Kiedy warto zastosować reklamę na Facebooku? Odpowiedzi, przydatne informacje oraz wskazówki ułatwiające cały proces — poniżej.
Czym jest reklama na Facebooku i jak działa?
Facebook Ads to system reklamowy, który umożliwia za opłatą emitowanie reklam na tym serwisie, które są wyświetlane użytkownikom. Mają one charakter zbliżony do typowych treści na portalu takich jak np. posty i są opatrzone adnotacją “treść sponsorowana”. Reklamy takie mogą mieć różne formy np. zdjęć, postów czy materiałów wideo, dzięki czemu możemy dostosować taką formę do swojego produktu lub usługi. Reklamowanie się na FB jest proste i szybkie, a kampanię reklamową możemy uruchomić samodzielnie w ciągu kilkunastu minut. Manager tworzenia reklam jest prosty i intuicyjny a samouczki czy centrum pomocy pozwalają samodzielnie nauczyć się jego obsługi.
Krok pierwszy – “Kampania”
Pierwszą sekcją podczas tworzenia reklamy jest zakładka “Kampania”. Od tego wyboru zależy kształt naszej kampanii i dalszych działań. W tym kroku wybieramy cel kampanii. Mamy do dyspozycji ok. kilkunastu celów. Są to m.in. konwersja, pozyskiwanie ruchu na stronę zewnętrzną, sprzedaż z katalogu, nawiązywanie korespondencji czy zwiększenie zasięgu firmy. Warto zastanowić się nad wyborem i dokonać go świadomie. Facebook na tej podstawie wyświetla reklamy odpowiednim odbiorcom. Jeśli wybierzemy opcję przekierowania ruchu na naszą witrynę, serwis będzie wyświetlał ją osobom, które chętnie przechodzą na inne witryny zewnętrzne. Gdy wybierzemy za cel nawiązywanie kontaktu z innymi osobami, Facebook będzie prezentował naszą reklamę osobom, które chętnie korespondują lub wyświetlał naszą reklamę w pierwszej kolejności w messengerze. Każdy cel będzie zmieniał dalsze działania, dlatego warto wybrać go rozsądnie.
Krok drugi – “Zestaw reklam”
Drugą sekcją jest “Zestaw Reklam”. To najbardziej obszerna zakładka, która posiada wiele ustawień. Możemy w niej określić budżet kampanii, harmonogram, grupę odbiorców czy umiejscowienie. Budżet możemy określić jako dzienny lub całkowity stawiając konkretne granice pieniężne. Pozwala to kontrolować wydatki i równomiernie rozdysponować budżet w czasie trwania całej kampanii. Ważnym elementem jest również umiejscowień team. Z pozoru to błahe – często pomijane przez wiele osób ustawienie ma duże znacznie. Choć Facebook może samodzielnie decydować o tym aspekcie warto ustawić go ręcznie. W większości przypadków najkorzystniejszym miejscem będą tablice aktualności, a nie boczne panele. Możemy również w tym miejscu zdecydować czy reklama będzie emitowana na Instagramie. Jeśli mamy dostosowaną reklamę do tego celu lub nasz produkt jest estetyczny, warto skorzystać z takiej opcji. Gdy liczymy na skłonienie osób do nawiązania kontaktu czy zapytań reklamę warto wyświetlać np. w messengerze.
Zdecydowanie jedną z najważniejszych opcji reklamy na Facebooku jest targetowanie, czyli określenie grupy odbiorców, którym będzie wyświetlana nasza reklama. Warto poświęcić temu elementowi odpowiednią ilość czasu i uwagi, gdyż od niego wiele zależy. Targetować możemy według wielu czynników takich jak: wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania, aktywność na portalu, posiadane przedmioty, sytuacja zawodowa czy sytuacja społeczna. Parametrów jest ok. kilkuset, dzięki czemu mamy spore możliwości targetowania. Im grupa węższa, tym więcej klientów będziemy mogli pozyskać, a im szersza, tym więcej osób dowie się o naszej marce. Zawężając grupę docelową, tworzymy precyzyjny profil odbiorcy. Gdy reklamujemy szminkę, warto określić, aby odbiorcami reklam były kobiety w wieku 20-50 lat z dużych miast. Dzięki temu wszystkie osoby, które zobaczą naszą reklamę, będą skłonne kupić naszą szminkę. Jeśli chcemy, aby nasza marka stała się popularna warto rozszerzać targetowanie i prezentować się w różnych grupach np. osób młodych, starszych czy o różnych zainteresowaniach. Targetowanie jest również strzałem w 10, jeśli prowadzimy lokalny biznes. Skupiając się na lokalizacji, możemy przedstawić naszą reklamę osobom z najbliższego otoczenia, sąsiadom i innym mieszkańcom naszego miasta. Jest to szczególnie ważne, gdyż w ten sposób możemy pozyskać wielu klientów, prowadząc np. sklep obuwniczy czy ciastkarnię.
Krok trzeci – “Reklama”
Ostatnią zakładką, z jaką przyjdzie się nam zmierzyć, jest zakładka “Reklama”. Dotyczy ona technicznych ustawień reklamy oraz jej tworzenia. W tej sekcji tworzymy treść, która będzie wyświetlała się użytkownikom. Bardzo dobrą poradą jest wcześniejsze przygotowanie materiałów oraz haseł reklamowych, aby nie tworzyć ich w pośpiechu. Sekcja ta umożliwia podglądanie reklamy, która zostanie wyświetlona. Dzięki temu możemy zobaczyć, jak będą widzieli ją odbiorcy. Możliwe jest sprawdzenie wyglądu na desktopowych przeglądarkach lub urządzeniach mobilnych. Pomaga to np. skrócić opis, aby cała reklama wyglądała bardziej estetycznie czy zmienić rozmiar zdjęcia, aby na obu wersjach przeglądarek prezentowała się korzystnie.
Gdy stworzymy naszą kampanię reklamową, jest ona sprawdzana i weryfikowana np. pod kątem niepożądanych materiałów. Operacja trwa ok. kilkunastu minut, a po tym czasie kampania jest uruchamiana bądź aktywowana i oczekuje na godzinę startu.
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o reklamie na Facebooku i Facebook Ads
Istnieje również kilka porad oraz informacji, o których warto wiedzieć, uruchamiając kampanię na Facebooku i Instagramie. Pierwsza z nich to sposób płatności i rozliczania się z Facebookiem. Jest on bardzo prosty i nie wymaga dokonywania depozytów. Facebook umożliwia wyświetlanie reklam i rozliczenie się w późniejszym terminie. Rozliczenie odbywa się, gdy przekroczymy konkretną sumę pieniędzy (jest to ok. 100 zł) lub pod koniec każdego kalendarzowego miesiąca. Możemy zrobić to np. kartą płatniczą lub PayPal-em. Facebook udostępnia również szczegółowe statystyki kampanii, dzięki którym będziemy mogli podejmować trafniejsze działania. Kampanię reklamową możemy również wstrzymać w każdym momencie lub ją zakończyć co czyni ten sposób reklamowania się bardzo elastycznym.