Zasady, case study i wskazówki dla organizatorów konkursów Facebook
Konkurs na Facebook'u ma duży potencjał, nie tylko dlatego, że zwiększa zaangażowanie fanów – to ekonomiczna i atrakcyjna alternatywa dla płatnych reklam na portalu społecznościowym.
Lubimy wygrywać – taka już ludzka natura. Zadaniem organizatora konkursu jest przygotowanie go w taki sposób, aby wszyscy uczestnicy czuli się zwycięzcami, czerpiąc przyjemność z możliwości udziału. Dobrze przygotowany i przeprowadzony konkurs jest efektywnym instrumentem, za pomocą którego sprawisz, że użytkownicy zaprzyjaźnią się z promowaną firmą i zapamiętają pozytywnie markę.
Dostosuj środek do celu:
Konkurs na Facebook'u jest narzędziem umożliwiającym m.in.:
- pozyskiwanie potencjalnych klientów
- poprawę rozpoznawalności marki
- monitorowanie efektów e-marketingu
- promowanie nowego produktu
Organizując konkurs określ główne cele, które następnie wyznaczą charakter i formę działań. Konkurs organizowany w celu poprawy rozpoznawalności marki może być efektywny bez mechanizmu selekcji. Zupełnie inaczej jest w przypadku, gdy celem jest pozyskanie klientów – nie każdy uczestnik konkursu może być zakwalifikowany do grupy potencjalnej klienteli.
Case study nr 1
Producent kosmetyków „Skin Care & Beauty” wprowadził na polski rynek serię produktów hipoalergicznych. Chcąc promować nową linię preparatów wybrał konkurs niespodziankę. Przedmiotem konkursu była odpowiedź na pytanie konkursowe: Co oznacza określenie „hipoalergiczny”? 20 osób, które jako pierwsze udzieliły odpowiedzi otrzymały po jednym zestawie kosmetyków. Konkurs nie przyczynił się do wzrostu sprzedaży w takim stopniu, jak zakładano na wstępie.
Przyczyną fiaska konkursu była oczywiście jego forma nieadekwatna do celu. Po pierwsze, post konkursowy dotarł do ograniczonego kręgu osób – użytkowników aktywnie odwiedzających fanpage producenta. Po drugie, krótki czas trwania konkursu nie pozwolił na wykorzystanie potencjału social media do promowania nowej linii produktów.
Konkurs niespodzianka jest organizowany na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” i motywuje do większej aktywności wśród użytkowników, którzy rzeczywiście są zainteresowani firmą i często zaglądają na jej fanpage.
Atrakcyjna forma konkursu
Do podstawowych rodzajów konkursu na Facebook'u należą:
- quiz
- konkurs tekstowy
- konkurs fotograficzny
- konkurs wideo
Quiz może przybrać różne formy, a do najczęstszych należą udzielenie poprawnej i konkretnej odpowiedzi na jasno sformułowane pytanie oraz odpowiedź maksymalnie kreatywna. Drugi typ jest bardziej atrakcyjny i uniwersalny oraz wprowadza element rozrywki. Z pierwszego mogą z powodzeniem korzystać firmy świadczące usługi edukacyjne.
Rodzaje konkursu można wyznaczyć także ze względu na czas trwania. Im dłuższy okres trwania konkursu, tym większe zaangażowanie wśród potencjalnych klientów. Wymaga on ustalenia bardziej wartościowych nagród i jest bardziej pracochłonny. Można wykorzystać go jako instrument kształtujący nawyk śledzenia fanpage'a firmy przez użytkowników FB. Długotrwałe konkursy mogą opierać się na schemacie obejmującym kilka etapów.
Case study nr 2
Salon mody „Nouveau” nie cieszył się dużą popularnością na lokalnym rynku usług. Prowadząca go projektantka chcąc poprawić rozpoznawalność marki postanowiła zorganizować konkurs na Facebook'u. Jego przedmiotem było przygotowanie stylizacji, która najlepiej podkreśla rolę współczesnej kobiety. Nagrodą w konkursie był bon na zakupy we wspomnianym salonie, o wartości 500 zł. Czas trwania konkursu został określony na 2 miesiące. Podstawowym kryterium wyłonienia zwycięzcy była ilość lajków przyznanych zaprezentowanym na zdjęciach stylizacjom. Liczba polubień pod zdjęciami rosła bardzo dynamicznie do pewnego momentu, ale nie przełożyło się to w znaczący sposób na wzrost zainteresowania marką projektantki.
Konkurs, w którym głównym kryterium wyłonienia zwycięzcy jest ilość lajków użytkowników Facebook'a, jest co prawda zgodny z regulaminem portalu społecznościowego, ale mało efektywny z perspektywy marketingowej. Obecnie na serwisach aukcyjnych polubienia są po prostu sprzedawane – ich wartość z perspektywy organizatora konkursu jest zerowa.
Sztuka nagradzania
Nagroda powinna być określona przez pryzmat głównego celu konkursu, a jej wartość – zgodnie progiem wejścia (sumę pracy i szans na wygraną). Obiektywnie wyceń wartość dzieła przeciętnego konkursowicza biorąc pod uwagę czas i środki potrzebne do jego wykonania.
Case study nr 3
Studium Języków Obcych „Lingua” postanowiło rozszerzyć działania reklamowe także na social media i zorganizować konkurs na Facebook'u. Przedmiot konkursu został ustalony w następujący sposób: Jak wygląda idealna lekcja języka angielskiego? Nakręć 45 – minutowy filmik i umieść go na fanpage'u Studium Języków Obcych „Lingua”. Do wygrania super nagrody – 10 zestawów gadżetów z logo firmy (torba, notatnik i 2 długopisy), które przydadzą się podczas szkolnych zajęć.
Gadżety z logo firmy są najmniej wartościowymi nagrodami zarezerwowanymi dla konkursów, w których zadanie konkursowe nie wymaga od uczestników dużego zaangażowana (quiz, zdjęcie). Wybór nagrody w powyższym przypadku jest nieadekwatny do zadania konkursowego.
Oprócz gadżetów z logo firmy organizator konkursu ma do wyboru:
- udzielenie rabatu lub gratisu
- rozszerzenie pakietu usług
- zapewnienie dodatkowych opcji do nabytego produktu
- bezpłatne skorzystanie z określonej usługi dla zwycięzcy i bliskiej mu osoby
- zestaw produktów marki
- wartościowa nagroda niezwiązana z profilem działalności
Jeżeli chcesz wykorzystać marketing wirusowy wybierz opcję bezpłatnego skorzystania z usługi lub zestawu produktów marki.
Case study nr 4
Salon kosmetyczny „Beauty” wprowadził do oferty nowe zabiegi kosmetyczne poprawiające kondycję cery. W promowaniu nowych usług manager salonu postanowił wykorzystać konkurs na Facebook'u. Zadanie konkursowe polegało na kreatywnym przedstawieniu swojego sposobu dbania o cerę. Nagroda przybrała formę karty podarunkowej – na zabieg mikrodermabrazji dla zwyciężczyni i jej mamy – w związku ze zbliżającym się Dniem Matki. Postanowiono przyznać nie jedną, ale 30 kart podarunkowych, żeby wzmocnić efekt marketingowy.
Święta i inne tego typu okazje mogą być umiejętnie wykorzystane przez organizatora konkursu, czego przykładem jest konkurs Cafe Pineska. Podany przykład ujawnia dodatkową funkcję konkursów – rozkręcenie bloga i portalu. W omawianym wyżej przypadku nagroda została odpowiednio dobrana do celu konkursu. Jeżeli jakość promowanego towaru lub usługi będzie satysfakcjonująca dla zwycięzcy konkursu, poleci je znajomym. Dodatkowo istnieje szansa na pozyskanie kolejnych stałych klientów. Niemniej koszty poniesione przez salon mogą okazać się niewspółmiernie wysokie w stosunku do efektów konkursu. Nie tylko ekonomia ogranicza kreatywność i działania marketingowe. Kolejne granice działań organizatora wprowadza prawo.
Ignorantia iuris nocet
Zanim przystąpisz do organizacji konkursu zbierz materiały informacyjne, także na temat obowiązujących zasad organizowania konkursów na Facebook'u. Mogą być one modyfikowane, więc trzeba być na bieżąco ze zmianami. Nieznajomość prawa szkodzi, a w tym przypadku szkoda (sankcja) może polegać nie tylko na usunięciu konkursowego posta, ale nawet fanpage'a przez administratora portalu społecznościowego. Praktyka pokazuje, że wielu organizatorów mimo zakazu wykorzystuje oś czasu użytkowników do promowania konkursu i swojej marki. Jeżeli masz wątpliwości, co do interpretacji polskiej wersji językowej regulaminu Facebook'a, polegaj na (oryginalnej) wersji angielskiej.
Wyniki konkursu mogą być publikowane publicznie (np. na fanpage'u), ale trzeba pamiętać o przestrzeganiu przepisów o ochronie danych osobowych.
Case study nr 5
Biuro architektoniczne „Modern City” zorganizowało konkurs na „Projekt budynku pasywnego”. Nagroda przyznana zwycięzcy to 2 – miesięczny staż w firmie. Wyniki konkursu zostały ogłoszone zgodnie z terminem podanym w regulaminie. Na fanpage'u biura opublikowano imię i nazwisko zwycięzcy. Dodatkowo, firma skontaktowała się z nim osobiście. Zwycięzca zarzucił organizatorowi konkursu naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Stwierdził, że zgłaszając swój udział nie wyraził zgody na przetwarzanie danych osobowych. Firma tłumaczyła się, że do publicznego ogłoszenia wyników zobowiązała się w regulaminie konkursu, a dane osobowe zostały wykorzystane wyłącznie w tym celu.
W powyższym sporze rację należy przyznać nagrodzonemu uczestnikowi. Jeżeli organizator konkursu chce opublikować wyniki, musi dysponować zgodą na przetwarzanie danych osobowych. W regulaminie konkursu należy zawrzeć osobne postanowienie o tym, że dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w zakresie niezbędnym na potrzeby konkursu, a warunkiem uczestnictwa w nim jest wyrażenie na to zgody.
Z dużą ostrożnością i świadomością prawną trzeba podejść do organizowania loterii. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (dalej jako u.g.h.) zezwolenia, albo zgłoszenia organowi celnemu wymaga organizowanie:
- loterii fantowych
- loterii promocyjnych
- loterii audiotekstowych
Mogą być one organizowane jednorazowo – w skali lokalnej, albo ogólnokrajowej, zgodnie z zatwierdzonym regulaminem (art. 13 u.g.h.). Ponadto, dochód z loterii fantowej musi być przeznaczony w całości na realizację celów społecznie użytecznych (art. 13 ust. 1)!
Co powinien zawierać regulamin konkursu na portalu społecznościowym?
Organizator konkursu występuje nie tylko w roli adresata norm prawnych, ale i w roli prawotwórczej – konieczne jest opracowanie regulaminu, który będzie wiążący dla uczestników i jego samego. Schemat regulaminu składa się z następujących części:
- postanowienia ogólne (informacje o organizatorze, okresie trwania konkursu)
- warunki uczestnictwa
- przedmiot konkursu
- zasady wyłonienia zwycięzcy, przyznania nagrody oraz jej odbioru
- okoliczności dyskwalifikujące uczestnika
- prawa autorskie do dzieła konkursowego
Ostatni punkt odnosi się do przekazania praw autorskich do nagrodzonego dzieła na rzecz organizatora konkursu.
Zadaniem organizatora konkursu jest nie tylko jego przygotowanie i uruchomienie, ale również promowanie go i informowanie uczestników o najważniejszych etapach i wydarzeniach. Promowanie konkursu można połączyć z promowaniem marki wykorzystując ulotki, social media i inne dostępne kanały informacji. W tym przypadku nie ma żadnych ograniczeń, z wyjątkiem limitów budżetowych.
Chcąc zwiększyć szanse na sukces i ułatwić zadanie sobie oraz uczestnikom konkursu, warto korzystać ze sprawdzonych i znanych rozwiązań, które będą dla nich zrozumiałe i proste. Reguła prostoty dotyczy nie tylko określenia konkursowego zadania, ale także zasad regulaminu oraz formularza zgłoszeniowego.
Konkurs w aplikacji a marketing wirusowy
Obecnie wiele firm decyduje się na zorganizowanie konkursu w aplikacji, która powinna być prosta w użyciu i mobilna – w przeciwnym razie, zamiast wzbudzić zainteresowanie potencjalnych uczestników konkursu, odstraszy ich.
Organizowanie konkursu w aplikacji ułatwia wykorzystanie elementów marketingu wirusowego – zaproszenie znajomych może być warunkiem uczestnictwa w konkursie, tak samo jak osiągnięcie określonej ilości polubień. Chcąc lepiej wykorzystać potencjał marketingu wirusowego można wyposażyć aplikację w dodatkowe funkcje – na przykład opcję stałego śledzenia galerii prac konkursowych, albo ranking prac. Inspiracji dostarczają produkty opracowywane przez interaktywne agencje specjalizujące się w dziedzinie tworzenia aplikacji na potrzeby e – marketingu.
Jeżeli jest to uzasadnione zasięgiem terytorialnym działania firmy i przedmiotem konkursu można posłużyć się aplikacją dostępną w więcej niż jednej wersji językowej. Na przykład, konkurs związany z Francją może być organizowany w aplikacji dostępnej w języku francuskim i polskim. Trzeba jednak liczyć się z tym, że im więcej opcji i funkcji dodatkowych, tym większe koszty organizacyjne.
Zorganizuj zwycięski konkurs na Facebook'u!
Faktycznym zwycięzcą prawidłowo zorganizowanego konkursu będzie firma, marka, promowany towar lub usługa, zwłaszcza wtedy, gdy akcja promowania konkursu była spójna z kampanią marketingową (m.in. pod względem graficznym), co zapewnia wzmocniony efekt marketingowy. Niektórzy przedsiębiorcy, zapytani o powód organizowania konkursu na Facebook'u, uzasadnią swoje działania podając tzw. argument z owczego pędu. Działanie, którego granice nie zostały wyznaczone określonymi celami jest mało efektywne i czasochłonne, a czas to pieniądz.
Granice działań organizatora są wyznaczone dodatkowo przez czynniki prawne i ekonomiczne, obok których nie można przejść obojętnie. Czynią one organizowanie konkursu bardziej skomplikowanym i pracochłonnym. Gra nie zawsze jest warta świeczki, ale uczenie się na (cudzych) błędach, pogłębianie wiedzy i zdobywanie doświadczenia może przynieść znakomite rezultaty, jak to miało miejsce w przypadku kampanii Biura Promocji Queensland.