Brief to jeden z najważniejszych dokumentów podczas zlecania tworzenia kampanii reklamowej agencji marketingowej. To od niego zależy, jak będzie układała się nasza współpraca z agencją, czy kampania zostanie przeprowadzona zgodnie z naszymi preferencjami i czy będzie skuteczna. Ten wbrew pozorom ważny dokument daje wiele możliwości i w istotny sposób wpływa, jakie skutki osiągnie kampania reklamowa. Tworząc taki dokument mamy zatem niepowtarzalną okazję przyczynić się do sukcesu kampanii i pomóc agencji na lepsze zrozumienie zlecenia. Czym jest brief? Dlaczego jest taki ważny? Co powinno znaleźć się w briefie? Odpowiedzi, przydatne porady oraz wskazówki — jak przygotować dobry brief – prezentujemy w dalszej części tekstu.
Czym jest brief?
Brief to oficjalny dokument przekazywany agencji marketingowej na początku naszej współpracy z nią. Jest on tworzony przez klienta i dostarczany agencji. Zawiera wszystkie dane o naszej firmie, rodzaju współpracy, preferencjach, celu czy budżecie. To na jego podstawie agencja marketingowa tworzy kampanię reklamową. Tworzenie odbywa się na podstawie danych umieszczonych w dokumencie, a sam brief jest jednym z najważniejszych elementów współpracy między klientem a agencją marketingową. Brief może mieć formę papierową lub elektroniczną. Druga opcja staje się coraz bardziej popularną ze względu na możliwość przekazania np. odnośników.
Dlaczego brief jest taki ważny?
Brief to bardzo ważny dokument. To dzięki niemu określamy zasady współpracy oraz możemy przekazać, na czym nam konkretnie zależy. W briefie umieszczamy również informacje na temat naszej firmy czy konkurencji, dzięki czemu ważne wiadomości otrzymuje również agencja marketingowa. Pierwszą odpowiedzią na pytanie, dlaczego brief jest ważny, jest konieczność precyzyjnego ustaleniu planu działania. Bez odpowiedniego briefu między klientem a agencją pozostanie wiele niedomówień. Agencja może wielokrotnie tracić czas na dopytywanie lub podjąć błędne działania, które trzeba będzie skorygować. Odpowiednie wykonanie briefu pozwala zatem oszczędzić środki i czas obu stron. Dokument ten jest również ważny z powodów czysto merytorycznych. Jest to możliwość dostarczenia wielu rezydentach informacji czy wskazówek, które pomogą stworzyć udaną kampanię marketingową. Dzięki niej możemy prześcignąć konkurencję lub pozostać w tyle, jeśli brief będzie nieodpowiedni.
Jak wykonać dobry brief? Co powinno się w nim znaleźć?
Stworzenie dobrego briefu to czynność, która nie jest wymagająca, a jedynie potrzebujemy na nią odrobiny czasu. Brief powinien być zwięzły, pisany prostym i zrozumiałym językiem oraz zawierać same konkrety. Dobrze, aby zmieścić się na jednej czy dwóch stronach A4. Powinien być on również odpowiednio sformatowany i estetyczny, aby przekazywane informacje były czytelne dla agencji marketingowej.
Pierwszym typem danych, jakie powinniśmy umieść w dobrym briefie są dane i informacje o naszej firmie. Powinny znaleźć się w tej sekcji informacje formalne z kontaktami do osób zajmującymi się projektorem włącznie. Pozwoli uniknąć to chaosu i usprawni komunikację w razie chęci kontaktu. W te sekcji powinniśmy również opisać naszą markę i profil jej działalności. Dzięki takim danym agencja marketingowa nie użyje np. samochodów czy środków transportu miejskiego w reklamie, gdy misją naszej firmy jest np. zachęcanie ludzi do jazdy na rowerze, czy biegania. Dane takie pomogą stworzyć odpowiedni — spójny wizerunek naszej marki, co będzie dużą korzyścią.
Kolejną sekcją jest cel, jaki chcemy osiągnąć. Jasne postawienie celów oraz priorytetów sprawi, że agencja marketingowa użyje odpowiednich środków do ich uzyskania. To bardzo ważne, gdyż wielu klientów nie precyzuje tego punktu, a sama agencja nawet w przybliżeniu nie wie jak, ma wyglądać dany cel. Do następnych danych, jakie powinny znaleźć się w briefie, należą parametry samej kampanii. Muszą zostać podane tam terminy, budżet czy założenia np. odnośnie preferencji współpracy i kontaktu. Warto założyć pewien margines i podać nieco krótszy termin czy mniejszy budżet. W razie nieprzewidzianych wydatków czy opóźnień, kampania nie będzie zagrożona. W briefie powinny być również opisane firmy, które konkurują z naszą marką. Agencja marketingowa z pewnością zrobi research przed wdrożeniem kampanii, ale my najlepiej wiemy, jaka panuje obecnie sytuacja na rynku, co liczy się dla klienta czy jak rywalizujemy z innymi markami.
Bardzo ważnymi informacjami w tym dokumencie są również podjęte lub wykonane już działania marketingowe. Agencja marketingowa na tej podstawie będzie mogła dobrać nowe, uzupełniać już istniejące czy stworzyć niezależną odrębną kampanię reklamową. Będzie to również informacja o skuteczności poszczególnych działań, co pozwoli przygotować skuteczniejszą nową kampanię reklamową. Bezpośrednio związanym elementem z działaniami marketingowymi jest sam produkt czy usługa. Temu elementowi powinniśmy poświęcić odpowiednio dużo uwagi. Agencja marketingowa, aby móc wypromować dany produkt, powinna dokładnie poznać jego działanie, zalety i możliwości. Dzięki niemu będziemy mogli podjąć odpowiednie działania czy stworzyć odpowiedni wizerunek produktu. Specyfikacja techniczna, grupa docelowa, do jakiej jest kierowany produkt czy jego plusy to tylko niektóre informacje, które muszą znaleźć się w briefie.
Ostatnią sekcją briefu powinien być opis pożądanego kształtu kampanii reklamowej. Agencja marketingowa może podejmować pewne decyzje samodzielnie, ale również powinniśmy opisać, jak naszym zdaniem powinna wyglądać współpraca z agencją lub na co liczymy. Nawet gdy nie mamy ścisłych preferencji, warto to zaznaczyć i podać przynajmniej przybliżoną formę. Pozwoli to ukierunkować kampanię np. na reklamę telewizyjną czy lokalny kontakt z ludźmi.
Jeśli nie potrafimy stworzyć briefu – skorzystajmy z pomocy profesjonalisty!
Bardzo dobrym pomysłem, który nie cieszy się popularnością, jest pomoc profesjonalisty. Na rynku istnieje wiele osób czy pracowników agencji reklamowych, które pomagają stworzyć profesjonalny brief. Dokument ten jest bardzo ważny i daje wiele możliwości. Jeśli samodzielnie nie potrafimy stworzyć takiego dokumentu, zdecydowanie warto skonsultować się z profesjonalistą. Rozmowa z nim pozwoli stworzyć taki dokument, który następnie przekażemy agencji marketingowej. Warto wykonać taki krok niż oddawać szczątkowy brief, który nie będzie pomocny.