Marketing szeptany czy link building? A może oba? Czyli jak skutecznie przyciągać klientów.

Marketing szeptany czy link building są jednymi z najchętniej wykorzystywanych sposobów promocji w sieci.

Według wielu statystyk zdecydowana większość firm wykorzystuje przynajmniej jeden z tych dwóch sposobów. Oba, choć na pierwszy rzut oka jak możemy zauważyć na forach czy w komentarzach blogowych są podobne, zdecydowanie różnią się celem, jaki mają do osiągnięcia. Jednym z pierwszych wątpliwości, jakie dopadają osoby chcące promować swoją markę lub produkt jest właśnie wybór jednego z nich. To trudna decyzja, która zależeć będzie od typu promocji, rodzaju firmy czy budżetu i rodzaju działalności marki. Poniżej prezentujemy – czym są oba rodzaje marketingu internetowego, na jakiej zasadzie działają oraz przydatne wskazówki, które pomogą wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to jedna z najpopularniejszych form marketingu internetowego. Polega ona na umieszczaniu i publikowaniu pozytywnych wpisów o danej marce na portalach, blogach czy na forach internetowych. Reklama ta ma wyglądać na naturalną, obiektywną i pisaną przez typowych klientów. Na rynku istnieje wiele firm, które oferują tego typu usługi. Mogą być one dostosowane do profilu lub preferencji klienta. Dzięki temu mamy wpływ czy wybierzemy krótkie wpisy na wielu forach, czy długie na blogach tematycznych. Treść tych wpisów ma pozytywny wydźwięk o naszym produkcie i zachęca do skorzystania z naszej oferty.

Marketing szeptany jest bardzo skuteczną metodą reklamową. Świadczy o tym wielu klientów, którzy stosują ten sposób jako główny lub jeden z wiodących w ogólnej kampanii marketingowej. Pierwszym powodem, dla którego marketing ten jest tak skuteczny to forma. Naturalne wpisy lub komentarze nie są tak nachalne, jak typowa standardowa reklama. Potencjalni klienci znacznie chętniej interesują się produktem, gdyż znajdą oni informacje o nim na portalu społecznościowym a nie w TV. Dużym plusem jest sam fakt polecania. Wiele badań naukowych dowodzi, że osoby chętniej wybierają produkty i usługi, które zostały przez kogoś polecane i nie musi być to osoba bliska czy przyjaciel. Na skuteczność tej metody ma również wpływ targetowania odbiorców. Pojawiające się komentarze mogą być publikowane na grupach tematycznych, forach czy blogach o konkretnej charakterystyce. Dzięki temu efektywnie wydajemy budżet reklamowy oraz możemy liczyć na dużą skuteczność naszych działań. Do korzyści marketingu szeptanego możemy zaliczyć fakt, iż z tej formy reklamowej możemy korzystać, zarówno mając mały, jak i duży budżet. To bardzo spora korzyść, gdyż możemy skorzystać z niej jako początkujący przedsiębiorcy, ale i mając już renomowaną firmę.

Kiedy warto wybierać marketing szeptany? Marketing szeptany jest mile widziany w każdej sytuacji. Dobra opinie jest na wagę złota na każdym etapie budowy biznesu i warto pamiętać o tym, wybierając konkretną metodę reklamy internetowej. Z marketingu szeptanego korzystają wielkie firmy, co świadczy o jego potencjale. Bardzo przydatne jest również na początku rozwijania biznesu, gdyż pozwala poinformować o naszym istnieniu wiele osób oraz stworzyć pozytywny wizerunek firmy na rynku.

Czym jest link building?

Link Building to drugi — bardzo często wybierany sposób reklamy internetowej. Polega on na umieszczaniu na formach internetowych, portalach społecznościowych czy blogach krótkich wpisów wraz z linkami do naszej witryny. Głównym celem link buildingu jest pozyskanie backlinków, czyli tzw. linków zwrotnych. Są one mile widzialne i pozytywnie wpływają na pozycjonowanie naszej witryny w wyszukiwarce Google. Działają one na zasadzie, że im więcej linków z innych stron w sieci prowadzi do naszej witryny, tym wyżej jest ona pozycjonowana. Na efekt ma również wpływ jakość tych witryn, dlatego czasami warto umieścić link do naszego serwisu na poczytnej i renomowanej stronie np. za opłatą niż kilkadziesiąt linków na anonimowych forach.

Do największych plusów link buildingu można zaliczyć wysoką pozycję witryny w wyszukiwarce internetowej. Choć od powstania wyszukiwarki Google ilość linków zwrotnych przestała być jedynym elementem wpływającym na pozycję witryny, to w dalszym ciągu jest to bardzo istotny i kluczowy element oceniana naszej strony przez Google. W prosty sposób zatem możemy wpływać na to, jak wysoko znajduje się w wynikach wyszukiwania, nasza strona internetowa. Ma to bezpośrednie przełożenie na pozyskiwanie nowych klientów.

Zdecydowana większość ruchu przypisywana jest do pierwszych trzech pozycji. Pozostałe wyniki są rzadziej odwiedzane, a co za tym idzie dużo mniej potencjalnych klientów po wpisaniu interesującej ich frazy, przechodzi na takie strony. Linkbuilding możemy stosować zarówno samodzielnie lub zlecać go agencją marketingowym. Na rynku również istnieje wiele takich firm jak w przypadku marketingu szeptanego, które oferują takie usługi. Link Buildingiem możemy zajmować się samodzielnie lub na większą skalę zlecać to zadanie profesjonalistom. Warto korzystać z niego zarówno na początku biznesu, jak i w kolejnych etapach walcząc o najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

A może marketing szeptany i link building?

Bardzo ciekawym i często wybieranym rozwiązaniem jest połączenie obu metod marketingowych. Zarówno marketing szeptany, jak i linkbuilding nie wykluczają się. Mogą one być stosowane zamiennie, naprzemiennie lub równocześnie. Czasami osoby chcące reklamować swój produkt czy usługę decydują się na stworzenie hybrydy marketingu szeptanego i link buildingu tworząc specjalne wpisy wraz z linkiem.

Niezależnie jednak od tego, jak połączymy obie strategie, ich równoczesne wykorzystanie nie niesie ze sobą negatywnych skutków, a może przynieść wiele dobrego. Stosując link building i marketing szeptany możemy zwiększyć zasięg firmy, podnosić świadomość marki czy pozyskiwać klientów i backlinki potrzebne przy pozycjonowaniu. Tak kompleksowe rozwiązanie będzie doskonałym pomysłem, gdy nie mamy konkretnego celu, a zależy nam na ogólnym rozwoju biznesu i odnoszeniu różnych korzyści.