Google Voice Search. Pozycjonuj pod wyszukiwanie głosowe i zostań TOP 1

Wyszukiwanie głosowe Google Voice Search, choć zostało wprowadzone kilka lat temu, dopiero teraz zyskuje na popularności i zdobywa rynek. Nowy typ wyszukiwania, 20% udziału w rynku oraz 50% prognozy sprawiają, że można dużo prościej wybić się i znaleźć w TOP 3 wyszukiwarki stosując nieco inne metody pozycjonowania. Google w wyszukiwaniu głosowym stawia na dostarczenie informacji użytkownikowi i promuje te witryny, które dostarczają konkretnych danych. System pozycjonowanie również opiera się na nieco innych zasadach, o czym wiele osób nie wie lub nie potrafi tego faktu wykorzystać. Czym zatem jest Google Voice Search? Na jakiej zasadzie działa? Jak pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe, aby znaleźć się na szczycie wyszukiwarki? Odpowiedzi, informacje, przydatne dane oraz porady — poniżej.

Czym jest Google Voice Search?

Google Voice Search to wyszukiwanie głosowe. Działa ono na zasadzie głosowego wypowiedzenia pytania. Jest ono rejestrowane, a wyszukiwarka Google na tej podstawie wyświetla nam odpowiedzi. Tym, co wyróżnia wyszukiwanie głosowe, jest nieco inny model dopasowywania odpowiedzi. Jeśli zatem będziemy pozycjonować naszą witrynę w konkretny sposób, możemy przejąć dużą część rynku wyszukań głosowych. Google Voice Search jest obecne przede wszystkim obecne w smartfonach oraz urządzeniach mobilnych. Znajdziemy je także w tradycyjnej wyszukiwarce np. na laptopie czy w multimedialnych centrach rozrywki np. w smart TV. Rozwój technologii sprawia, że coraz więcej urządzeń posiada tryb rozmowy i umożliwia wyszukiwanie wiadomości poprzez naturalne zadanie pytania. Szacuje się, że w najbliższych latach udział Google Voice Search będzie znacznie większy od obecnych 20% i sięgnie aż 50%. Wiele osób przyzwyczaja się również do zadawania pytań, a nie wpisywania danych do wyszukiwarki, więc warto poznać zasady pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe. Rządzi się ono innymi prawami. Wyszukiwanie Google Voice Search kładzie największy nacisk na konkretne dane i informacje, a nie objętość strony oraz na naturalne zadawanie pytań. Pozycjonując zatem witrynę pod wyszukiwanie głosowe Google, możemy znaleźć się znacznie wyżej niż konkurencja w tej kategorii. Jest to duża szansa, gdyż wiele firm czy marek nie zna tego sposobu lub nie potrafi wykorzystać go w praktyce.

Jak pozycjonować pod Google Voice Search?

Pierwszym elementem, na który powinniśmy zwrócić naszą uwagą, jest treść, czyli dane. Wyszukiwanie głosowe z reguły ma zapewniać precyzyjną i kongruentną odpowiedź na zadane pytanie. Im więcej konkretnych informacji, danych czy szczegółów będziemy umieszczać na naszej strony, tym większe prawdopodobieństwo, że algorytm Google uzna naszą stronę za odpowiednią i wyświetli ją wysoko w wynikach wyszukiwania. Może zrobić to również w specjalnej ramce, która odpowiada na zadane pytanie. Wyróżnienie takie z pewnością przyniesie wiele korzyści. Dane takie powinny zawierać szczegółowe opisy np. części czy ubrań lub innych przedmiotów z danej kategorii. Na stronach nie powinniśmy stosować sztucznych wypełniaczy, które również przy tradycyjnym pozycjonowaniu nie są mile widziane. Warto zatem dokładnie opisać temat, sytuacje czy przedmiot, aby znaleźć się na czele wyników wyszukiwarki. Może w tym pomóc np. tabelka z informacjami w pigułce, która będzie wyglądała estetycznie i zawierała przydatne dane, których nie trzeba będzie szukać na stronie.

Long tail, czyli długie ogony, to kolejny element pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe. Schemat wyszukiwania sprawia, że użytkownicy zadają pytania w naturalny sposób. Jeśli chcemy uzyskać informacje o wyniku meczu, nie mówimy do telefonu lub asystenta w smart tv “Polska – Anglia mecz wynik” tylko” Kto wygrał mecz Polska — Anglia?” Jest to jedna z głównych różnic, jakie istnieją między wyszukiwaniem głosowym a standardowym. Umieszczając na stronie long taile, nie szkodzimy w tradycyjnym pozycjonowaniu, a zyskujemy możliwość przejęcia sporej części rynku wyszukiwania głosowego. Long tail, czyli dłuższe zwroty – frazy posiadają również kilka słów kluczowych, które przyczynią się do sukcesu w pozycjonowanie ogólnym. Warto zatem wyszukiwać takie długie ogony dla danej kategorii i umieszczać je w tekstach seo czy opisach. Wyszukiwarka Google odnajdując takie samo pytanie, jakie zada użytkownik zdecydowanie częściej wyświetli naszą stronę wyżej niż witryny bez dokładnej frazy.

Urządzenia mobilne to również bardzo ważny element pozycjonowania pod Google Voice Search. Zdecydowana większość wyszukiwań głosowych odbywa się właśnie poprzez urządzenia mobilne takie jak smartfony czy tablety. Trend ten z pewnością będzie się rozwijał, a wiele osób zacznie korzystać z funkcji wyszukiwania głosowego np. w telefonie. Pamiętając o tym, możemy znaleźć się o krok przed konkurencją. Chcąc zatem pozycjonować własną witrynę pod wyszukiwanie głosowe, powinniśmy zadbać o to, aby nasza witryna była responsywna, zawierała odpowiednie elementy i była dostosowana do urządzeń mobilnych. Szybki czas ładowania również ma duże znaczenie. Google zależy, aby użytkownik otrzymał odpowiedź na nurtujące go pytanie, jak najszybciej. Jeśli więc połączymy sprawne funkcjonowanie witryny na urządzeniach mobilnych z wyżej wymienionymi zasadami, efekt będzie z pewnością bardzo dobry.

Zalety Google Voice Search?

Korzyści z pozycjonowania pod Google Voice Search jest wiele. Pierwsza z nich to możliwość zdobycia nowych klientów. Pozycjonowanie — niezależnie czy według tradycyjnego, czy nowego klucza przynosi bardzo dobre rezultaty w postaci wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozycjonując stronę pod wyszukiwanie głosowe, oprócz tradycyjnego sposobu nic nie tracimy, a możemy zyskać bardzo wiele. Pozycjonowanie pod Google voice Search jest również obecnie łatwiejsze od standardowego. Dzieje się tak za sprawą małej konkurencji i ilości specjalistów od tej metody. Pozycjonowanie takie nie wymaga również wysokospecjalistycznej wiedzy czy odmiennych czynności. W zupełności wystarczy zmienienie tylko samej koncepcji i niektórych wykonywanych czynności.

Odpowiedź na pytanie, czy warto pozycjonować naszą witrynę pod wyszukiwanie głosowe, brzmi — jak najbardziej tak! Jest to obecnie bardzo szybko rozwijająca się kategoria, która w najbliższej przyszłości może być znaczącą częścią ogólnego rynku. Pozycjonowanie takie możemy wdrażać wraz ze standardowym i zaskoczyć konkurentów zyskując przewagę na tym polu.