Różnice w User Experience Amazon vs Walmart

Firmy Amazon i Walmart są gigantami w branży e-commerence. Każda z nich odniosła niekwestionowany sukces, jednak znacząco różni się UX obydwu marek, w kwestii wyszukiwarek na ich stronach internetowych. Odwiedzając lokalny, stacjonarny sklep nie pojawiają nam się problemy, takie jak brak możliwości odnalezienia konkretnego produktu, gdyż pracują tu osoby, które nam pomogą i go wskażą. W przypadku, gdy sklep działa w sieci, wyszukiwanie w nim towarów powinno cechować się taką samą skutecznością. Pozwala to na uzyskanie wysokiego poziomu zadowolenia u klientów.

1. Lokalizacja paska wyszukiwania

Klient, wchodząc na stronę w poszukiwaniu konkretnego produktu, intuicyjnie całą przegląda wzrokiem, lokalizując pasek z możliwością wpisania tekstu do wyszukiwania. Aby móc powiedzieć, że projekt strony jest dobry, pasek wyszukiwania musi być dobrze widoczny i rozpoznawalny dla użytkowników.

Zarówno Amazon, jak i Walmart posiadają duże, dobrze widoczne i rozciągnięte pola wyszukiwania w górnej części ekranu, co jest z pewnością wysoce wskazane. Jeśli chcemy sprawdzić, czy pole wyszukiwania jest odpowiednio widoczne dla użytkowników, możemy dokonać sprawdzenia mapy cieplnej strony(np. Crazy Egg). W przypadku Walmart oraz Amazona wyraźnie widać, że osoby odwiedzające stronę, bez trudu zauważają pole wyszukiwania. Jednocześnie na jej podstawie można ocenić, że właśnie korzystanie z wyszukiwarki na stronie stanowi podstawowy sposób jej przeglądania w celu znalezienia zamierzonego produktu. Jest to najszybsza droga na znalezienie tego, czego potrzebujemy.

2. Prezentacja wyników wyszukiwania

Jeśli poszukujemy czegoś poprzez wyszukiwarkę na stronie, to podstawowym celem takiego procesu jest zapewnienie przydatności wyników tegoż wyszukiwania. Uzyskiwane wyniki powinny być wyświetlane w taki sposób, aby klient miał możliwość szybkiego podjęcia decyzji, który z nich powinien otworzyć i sprawdzić.

Amazon w poszczególnych sekcjach wyświetla cenę, dostępność produktu, inne opcje zakupu oraz ocenę. Walmart podchodzi do tego zagadnienia zupełnie inaczej – w pierwszej kolejności widoczne jest wyraźne porównanie podobnych produktów. Najpierw widzimy porównanie ważnych funkcji związanych z funkcjami artykułu oraz wyraźne wezwanie do działania „Kup teraz”. Kolejne filtry sprawiają, że ukazują nam się produkty z dokładnymi informacjami z poszczególnych sekcji, takich jak cena (duża i pogrubiona), promocja (czerwona), ocena, dostępne kolory, krótki wykaz funkcji po prawej stronie. Widoczna jest ponadto informacja o możliwości skorzystania z darmowej wysyłki.

Niektórzy uważają, że Walmart zasypuje nas nadmiarem informacji. Jednak jak się okazało, użytkownicy uważają je za użyteczne. Istnieją wyraźne różnice we wzorcach wyszukiwania w Amazonie oraz Walmart.

Wyszukiwanie na Amazon

Użytkownik, który szuka produktu na Amazon, otwiera kolejne zakładki, aby znaleźć pożądany produkt. Na każdym z otwartych ekranów spędza więcej czasu i przeskakuje, wraca na poprzednie, aby porównać funkcje wybranych produktów.

Wyszukiwanie na Walmart

Użytkownik, który poszukuje produktu w serwisie Walmart, spędza nieco więcej czasu na ekranie z wynikami wyszukiwania, na którym skutecznie porównuje funkcje, jedynie przewijając. Otwiera mniejszą ilość dodatkowych zakładek, bo tylko te, które są dla niego przydatne.

W związku z tym trzeba przyznać, że prezentacja wyników wyszukiwania przez Walmart jest zdecydowanie lepsza niż w Amazon.

3. Lokalizacja filtrów

Opcje filtrowania w Amazon

Lista opcji filtrowania znajduje się w Amazonie po lewej stronie. Okazało się jednak, że niewielka ilość użytkowników z nich skorzystała. Powodem takiego stanu rzeczy może być kilka czynników:
• nie znaleźli filtra w celu jego użycia,
• ilość zawartych w nim pozycji nie jest wystarczająca.

Opcje filtrowania w Walmart

Tu sytuacja wygląda zupełnie inaczej, na mapie cieplej można zauważyć dobrą interakcję pomiędzy użytkownikami a opcjami filtrowania, precyzowania wyników. Specjaliści Walmart wyszczególnili trzy najpopularniejsze filtry u góry. Stosunkowo przyzwoity wynik uzyskało również umieszczenie filtrów po stronie lewej. Sytuacja taka może być nieco zaskakująca, jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki, jakie uzyskały one na Amazon, ale może kluczowe okazało się uszeregowanie filtrów.

Podsumowanie

Zarówno Amazon, jak i Walmart mają odpowiednio ulokowany pasek wyszukiwania. Z kolei wyniki wyszukiwania zdecydowanie lepiej zaprezentowane zostały na stronie Walmart. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku umiejscowienia filtrów/precyzowania wyników oraz wyszczególnienia poszczególnych parametrów – tu również porównanie wygrywa Walmart. W teście pod uwagę wzięty został również czas, jaki użytkownik potrzebował na wyszukanie produktu, podjęcie decyzji o zakupie i jego nabycie. W tej kategorii po raz kolejny Walmart zdeklasował rywala.

Żródło:  uxplanet.org/amazon-vs-walmart-whose-search-ux-is-more-usable