Influence Marketing — nowa moda czy efektowny trend reklamy internetowej?

Influence Marketing, czyli płatne rekomendacje produktów przez znane osoby lub ich blogi staje się bardzo popularnym sposobem marketingu internetowego.

Rozwój tej branży powoduje powstawanie niszowych form reklamowych, które jak w tym przypadku z czasem zaczynają odgrywać ważną rolę. Obecnie wiele osób traktuje Influence Marketing jako regularny środek promocji i przeznacza na niego część budżetu. Niezależnie jednak od trendu czy motywacji rekomendowanie produktów i usług przez liderów branżowych posiada bardzo wiele korzyści i plusów, które warto wykorzystać przy pozyskiwaniu klientów, czy kreowaniu pozytywnego wizerunku marki.

Czym zatem jest Influence Marketing? Kim są Influencerzy? Dlaczego marketing ten jest tak skuteczny? Czy warto z niego korzystać?

Odpowiedzi i przydatne wskazówki na temat Influence Marketingu poniżej.

Czym jest Influence Marketing?

Influence Marketing to rodzaj marketingu, w którym osoba znana, rozpoznawalna lub lider w danej dziedzinie posiada szerokie grono odbiorców i za opłatą poleca oraz rekomenduje nasz produkt czy usługę. Metoda ta pojawiła się i zadomowiła już kilka lat temu, a obecnie jest coraz częściej wykorzystywana zarówno przez małe firmy i osoby prywatne, jak i duże marki. Istotą Influence Marketingu jest rekomendacja od osoby godnej zaufania. Bardzo widoczny trend ten jest np. w branży gier komputerowych gdzie najlepsi gracze czy youtuberzy polecają produkty konkretnych marek lub nawet tworzą materiały opisane jako “materiał sponsorowany” i polecają daną klawiaturę czy grę wprost. Marketing ten jest obecny w każdej branży, a wiele osób przy jego pomocy rozwija swoje biznesy. Dotyczy to zarówno reklamodawców, jak i influencerów przeznaczających zarobki na prowadzenie kanału.

Przebieg kampanii reklamowej jest bardzo prosty i nie wymaga od osoby reklamującej się poświęcania zbyt wiele czasu oraz uwagi. Jeśli zdecydujemy się na promocję tym sposobem mamy dwie możliwości. Pierwsza z nich i rekomendowana przy dużych kampaniach z dużym budżetem to osobiste znalezienie odpowiedniej osoby — lidera w danej dziedzinie i samodzielne ustalenie z nim warunków umowy. Wielu znanych blogerów czy youtuberów jasno określa się, że są również influencerem. Duża część znanych osób lub prowadzących poczytne blogi również powinna być zainteresowana współpracą. Drugi sposób polecany jest dla małych i średnich firm oraz osób prywatnych. Rozwiązaniem są specjalne serwisy, które łączą influencerów, oraz reklamodawców. W rzeczywistości portal taki jest bazą osób, które są zainteresowane płatnymi rekomendacjami. Po rejestracji na nim otrzymujemy wybór osób wraz z kanałem, na jakim oferują promocję oraz liczbą fanów. Wybór jest szeroki i obejmuje zarówno liczne portale takie jak Facebook, Instagram, YouTube itp. jak i różne grupy fanów — od kilkuset nawet do kilkudziesięciu tysięcy. Im dany Influencer jest bardziej znany i posiada większy odbiór, tym reklama jest droższa. Najtańsze kampanie opiewające na jeden wpis dla grupy kilkuset osób można wykupić już za kilka — kilkanaście złotych.

Kim są Influencerzy?

Influencer to dość egzotyczna nazwa oraz obecnie w wielu przypadkach zawód często pojawiający się na rynku marketingu. Jest to osoba, która w zamian za wynagrodzenie poleca dany produkt. Influencer musi posiadać też grono odbiorców. Są nimi właściciele blogów i gazet, celebryci, znane osoby z sieci, youtuberzy, gracze czy osoby prowadzące profile w mediach społecznościowych. Zarabianie w ten sposób pozwala pozyskiwać pieniądze jako dodatek do typowej pracy, na rozwój kanału lub całkowicie utrzymywać się z tego zajęcia.. Niektórzy Influencerzy zajmują się tym “na pełny etat” i prowadzą kilka profili lub są obecni i aktywni w sieci przez większość dnia. Zarobki, jakie można uzyskać poprzez ten sposób, są różnorodne i zależą od popularności czy czasu poświęconego na pracę. Mogą to być kwoty rzędu kilkudziesięciu — kilkuset złotych miesięcznie, ale przy dużym zaangażowaniu i popularności możliwe jest wypracowanie nawet sum porównywalnych do pensji na etacie. Za granicą — np. w USA najpopularniejsi Influencerzy zarabiają nawet kilka tysięcy dolarów na jednym wpisie. Sytuacja taka w Polsce jeszcze przez jakiś czas nie będzie z pewnością miała miejsca, ale coraz więcej osób decyduje się uczynić z tego swój główny zawód.

Czy i dlaczego Influence Marketing jest skuteczny?

Influence Marketing jest skutecznym sposobem reklamowania się, a powodem tego jest kilka elementów. Pierwszy z nich to forma reklamy. Liczne badania dowodzą, że znacznie chętniej korzystamy z poleceń znajomych i rekomendacji bliskich niż samodzielnego wyboru lub rekomendacji z reklam np. w tv. Influence Marketing jest skuteczny dlatego, że nasz produkt czy usługę poleca osoba znana, lubiana i ceniona przez odbiorców. Jeśli szminka czy rower zostaną polecone przez idoli, wiele osób skorzysta z tej podpowiedzi. Nawet jeśli nie kupią oni od razu produktu czy usługi to będą pozytywnie kojarzyć naszą markę i w przyszłości mając wybór, zdecydują się na znane już rozwiązania. Influence Marketing jest również skuteczny z powodu targetowania, czyli możliwości określania grupy docelowej odbiorców. Nie jest ono tak szczegółowe, jak w przypadku reklamy w Social Mediach, ale grupa fanów z danej kategorii jest równie dobrymi odbiorcami reklamy. Dzięki temu docieramy z promocją tylko do osób potencjalnie zainteresowanych naszym produktem i efektywnie wykorzystujemy nasz budżet.

Warto z niego korzystać?

Powodów, dla których warto skorzystać z Influence Marketingu, jest kilka. Zdecydowanie najważniejszym jest skuteczna forma reklamowa. Polecenie czy rekomendacja znanej osoby jest odbierane pozytywnie, a nasz produkt kojarzony jest z zaufaniem i jakością. Taki efekt trudno osiągnąć poprzez np. reklamę tv, która przerywa nasz ulubiony serial czy nachalne wręczanie ulotek na ulicy. Dzięki temu sposobowi nie powinniśmy również długo czekać na efekty i pierwszych klientów. Skuteczność Influence Marketingu jest duża i wynika z dobrego dobrania grupy odbiorców, która jest kolejnym plusem. Dzięki emitowaniu reklamy w konkretnym środowisku nie marnujemy budżetu reklamowego na emitowanie reklam osobom, które nigdy nie skorzystają z naszej oferty w grupie przypadkowych odbiorców. Plusem takiego typu marketingu jest również niski i elastyczny budżet. Z tej korzyści ucieszą się szczególnie osoby prywatne czy nowe firmy, które nie mogą przeznaczyć wysokich sum na promocje. Kampanie wdrożyć można już w cenie kilkudziesięciu złotych, a możliwość wykupienia jej u kilku Influencerów jest bardzo wygodną opcją.