Z pewnością znasz Youtube i zdajesz sobie sprawę z jego popularności. Może to czas, byś również rozpoczął swoją przygodę z tym serwisem? Jeżeli tego właśnie chcesz, my za pomocą wskazówek przeprowadzimy Cię przez zakamarki Youtube i pomożemy Ci w nim zaistnieć.
1. Określ swoje cele
1.1 Popularność
Jeżeli za cel podjąłeś sobie zostanie gwiazdą YouTube to wiedz, że potrzeba tu cierpliwości. Ogromna ilość filmów i kanałów dostępnych na tym serwisie wcale nie ułatwia zadania, ale warto podjąć ten wysiłek i spróbować się wyróżnić. Popularność to nie jedyny cel, jaki przyciąga nas do YouTube. Co jeszcze może nam on dać?
1.2 Reklamowanie swojej marki
YouTube jest doskonałym miejscem na reklamę. Wielkość serwisu sprawia, że wszelkie komunikaty mają w jego obrębie szanse dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców, czyli potencjalnych klientów. Reklamą jest w tym przypadku film, który może zawierać ukazanie Twojej oferty, opis działania, opinie zadowolonych klientów. Ponadto warto tu przedstawić także swoją firmę, przybliżyć jej działanie chociażby przez nagrywanie filmów z ważnych wydarzeń związanych z Twoją marką.
Na YouTube można przy pomocy niewielkiego nakładu sił dowiedzieć się mnóstwa ciekawych rzeczy. Czemu te ciekawostki nie miałyby dotyczyć Twojej firmy? Każdy oglądający film z udziałem Twojego produktu może stać się potencjalnym klientem. Badania dowodzą, że ludzie chętniej kupują coś, co mieli okazję zobaczyć na filmie, ponieważ znacznie ułatwia to podejmowanie decyzji podczas zakupu oraz ukazuje atuty produktu.
Dodatkową zaletą używania YouTube do celów marketingowych jest fakt, iż osoby oglądające filmy o tematyce zbliżonej do naszej oferty często zostają przekierowane do naszego filmu ze względu na podobieństwo. Poza tym po osiągnięciu 10 000 wyświetleń możliwe jest dodanie do filmu bezpośredniego linku, a kliknięcie w niego przenosi oglądające osoby na naszą stronę internetową.
2. Planuj
Dodawanie filmów na Youtube – szczególnie, jeśli pragniemy na nim zaistnieć – wymaga często intensywnego planowania. Warto skupić się tu przede wszystkim na dobraniu odpowiednich słów kluczowych, które zadecydują o zasięgu filmu. Następnie należy zorientować się w tematach, które chcemy na naszym kanale prezentować. Ponadto dobrym rozwiązaniem jest tworzenie „sezonowych” filmów, które swoją tematyką wpasują się w dany okres i wzbudzą wówczas większe zainteresowanie. Nie można zapominać także o dobrym rozplanowaniu czasu, ponieważ posiadanie własnego kanału na YouTube wymaga promocji oraz poświęcenia przy tworzeniu filmów.
3. Zacznij tworzyć filmy
Tworzenie filmów może być łatwiejsze niż Ci się wydaje. Przy tym zadaniu z pewnością przyda Ci się kilka narzędzi, które usprawnią Twoją pracę i uczynią ją przyjemniejszą. Wśród nich znajdziemy:
- Animatron
- Animoto
- iMovie
- Blue Jeans
- ClickMeeting
Jeżeli nie czujesz się na siłach, by sam produkować filmy na YouTube, możesz zająć się szukaniem ludzi, które zrobią to za Ciebie. W Internecie jest mnóstwo kreatywnych osób, które w rozsądnej cenie pomogą Ci tworzyć wideo i promować Twój kanał.
4. Zadbaj o szczegóły przy każdym filmie
Wstawiając swoje filmy na Youtube, pamiętaj o tym, by zadbać o szczegóły. Przede wszystkim niezwykle ważne są elementy takie jak:
- Tytuł, który przyciąga uwagę i zawiera: słowa kluczowe, nazwę marki, którą chcemy wypromować, nazwisko osoby biorącej udział w filmie (jeśli jest to wywiad), nazwę miasta lub kraju (jeśli zajmujesz się lokalnym biznesem)
Opis filmu ze wszystkimi niezbędnymi i przykuwającymi uwagę szczegółami; można sobie przy nim pomóc przy użyciu Speechpad czy Canva
5. Zadbaj o wypromowanie filmu i generację kliknięć
Kontrolowanie liczby wejść w nasz film jest niezwykle ważne, szczególnie na początku. Film musi być na tyle interesujący, aby przynajmniej połowa widzów obejrzała minimum 50 % treści. Wówczas YouTube może „wrzucić” nasz film do sugerowanych, dzięki czemu trafi on do jeszcze większej liczby odbiorców. Generować kliknięcia można za pomocą kilku sposobów:
- Skorzystaj z mediów społecznościowych, by udostępnić swój film. W ten sposób film zostanie zauważony. Można również zainwestować w płatne reklamy na serwisach społecznościowych, co jest dodatkową opcją promowania kanału. Warto pamiętać tu także o powtarzalności udostępniania materiału, szczególnie na Twitterze, gdzie żywotność Tweeta wynosi kilka minut, w trakcie których wpis jest zauważalny.
Stwórz listę odtwarzania. Jest to doskonały sposób na to, by posegregować swoje filmy, które będą odtwarzane u odbiorcy automatycznie w określonej kolejności, aż do końca playlisty. W ten sposób oglądający może dotrzeć do większej liczby filmów na Twoim kanale.
6. Obserwuj swoje postępy
Do monitorowania postępów na YouTube przyda się Topvisor, za pomocą którego obserwować możemy rankingi w serwisie. Monitorowane są tu poszczególne elementy na kanale, takie jak słowa kluczowe, nazwa marki i wiele innych.
Warto sprawdzać regularnie informacje o naszym kanale na Youtube. Można weryfikować liczbę oraz źródła odwiedzin, czyli miejsca w Internecie, z których pochodzą wyświetlenia (np. inne serwisy, aplikacje), średni czas oglądania każdego filmu, statystyki wszystkich wideo oraz informacje na temat liczby subskrybentów, polubień czy komentarzy.
Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z pulpitu nawigacyjnego YouTube, który pozwala uzyskać dane o tym, jak zmienia się i rozwija Twój kanał. Wszelkie informacje o postępie na Twoim kanale zwiększą Twoją motywację do działania i zasygnalizują sukcesy oraz ewentualne niedociągnięcia.
Tworzenia kanału na Youtube nie jest łatwą pracą i wymaga wiele cierpliwości, co niejednokrotnie bywa powodem poddawania się już na samym początku. Niemniej jednak serwis ten posiada tyle możliwości, że z całą pewnością warto spróbować swoich sił w prowadzeniu własnego kanału. Ciężka praca i systematyczność pozwolą osiągnąć doskonałe efekty, które po pewnym czasie zobaczysz w statystykach.
Tekst przygotowany przez – Emilia Kwiatek