Mailing ofertowy, czyli sztuka skutecznej komunikacji z klientem

Dobrze sformułowane e-maile mogą znacząco podnieść statystyki sprzedaży. Tworzenie skutecznych wiadomości elektronicznych nie jest jednak proste. Aby odbiorca przeczytał list i skorzystał z oferty, konieczne jest staranne opracowanie wszystkich jego elementów, ponieważ każdy z nich kształtuje wizerunek firmy i oddziałuje na emocje klienta.

Określenie nadawcy

Mogłoby się wydawać, że kwestia nadawcy jest oczywista i należy umieścić w tym polu nazwę firmy. Jest to błąd, ponieważ większe zaufanie wzbudzają wiadomości przesyłane przez konkretne osoby. Oznacza to, że przed marką powinno znaleźć się nazwisko właściciela przedsiębiorstwa albo osoby odpowiedzialnej za kontakt z klientem. Warto, aby element ten był stały, żeby klient przyzwyczaił się do nadawcy e-maili, przez co będzie odbierał ją jako kogoś znanego i zaufanego.

Temat wiadomości

Niewłaściwy nagłówek sprawia, że dalsza treść wiadomości przestaje mieć znaczenie, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że odbiorca skasuje e-mail, nie przeczytawszy go. Musi znaleźć się tutaj coś, co wzbudzi ciekawość i sprawi, że klient chętnie zapozna się z otrzymanym listem. Dobry tytuł ma intrygować, pobudzać wyobraźnię lub informować o czekających na adresata korzyściach.

Zwrot do adresata

Jednym z często popełnianych błędów jest stosowanie ogólnych zwrotów, na przykład „Drodzy Państwo” albo „Szanowni Klienci”. Znacznie lepszy efekt można uzyskać, zwracając się do konkretnej osoby, tak więc na początku powinno znaleźć się imię adresata. Oczywiście, można poprzedzić je słowem „Pan” lub „Pani”, jeżeli korespondencja utrzymywana jest w oficjalnym stylu.

Treść wiadomości

Opracowanie właściwej treści e-maila wymaga wczucia się w rolę klienta. Pierwsze zdanie wiadomości musi wzbudzać zainteresowanie, w celu zachęcenia klienta do zapoznania się z całą jej treścią. Powinno wskazywać na konkretny problem, w rozwiązaniu którego może pomóc to, co ma do zaoferowania nadawca listu, na przykład:. „Jest Pan zmęczony ciągłymi treningami i monotonną dietą?”, „Codziennie troszczysz się o swoje włosy, a mimo to są słabe i pozbawione blasku?” albo „Wiem co czujesz, gdy Twoje auto znów psuje się w drodze na ważne spotkanie”.

W kolejnych zdaniach należy zwrócić uwagę na przyczynę problemu oraz przedstawić alternatywne rozwiązanie, czyli nakierować klienta na reklamowany produkt bądź usługę.

Tekst powinien odpowiadać na takie pytania jak:
– dlaczego dotychczasowe metody działania są nieskuteczne?
– czym dany produkty/usługa różni się od tych oferowanych przez konkurencję?
– co może zyskać klient, korzystając z prezentowanej oferty?

Na końcu zaleca się umieszczenie zdania zachęcającego do podjęcia działania, czyli do skorzystania z oferty. W tym miejscu warto wspomnieć o dodatkowych bonusach, na przykład: „Jeżeli zamówisz dowolny komplet pościeli w ten weekend, otrzymasz od nas prezent niespodziankę”.

Podpis

E-mail, podobnie jak każdy inny list, należy zakończyć podpisem. Zamiast tradycyjnego „Pozdrawiam” czy „Z wyrazami szacunku”, lepiej umieścić tu zwrot w stylu „Do zobaczenia w jednej z naszych drogerii” albo „Czekamy na Twój telefon”. Podobnie jak w przypadku pola wskazującego nadawcę, w podpisie powinno znaleźć się konkretne imię i nazwisko, a nie tylko nazwa firmy. Najlepiej umieścić w tym miejscu zeskanowy ręczny podpis właściciela przedsiębiorstwa.