Jak powinno wyglądać skuteczne wezwanie do działania wskazówki dla marketerów

Tworzenie własnej strony internetowej rozpoczynasz od projektu graficznego, kodowania oraz wgrania zdjęć, które obrazują jej tematykę, to co będzie przekazywać. W kolejnym kroku przygotowujesz atrakcyjny tekst, którego misją jest zainteresowanie czytelników, odbiorców Twoją ofertą. Po takim przygotowaniu strony przychodzi czas na wdrożenie jednego z najważniejszych elementów, czyli odpowiedniego wezwania do działania, z ang. CTA (call to action).

Odpowiednie wezwanie do działania stanowi element, w którym wszystko się łączy i dochodzi do konwertowania strony docelowej. Z uwagi na fakt, że właśnie ten składnik najsilniej wpływa na relacje z klientami, na ich decyzję o zakupie, złożenie zamówienia, a więc i nasze zarobki, jest to jeden z najlepiej zbadanych elementów na stronie.

Niektóre osoby zajmujące się zawodowo marketingiem zarzekają się, że najistotniejsze jest ustawienie odpowiedniego koloru przycisku wzywającego do działania, jeszcze inne z kolei pracują nad idealnym dopasowaniem własnego pomysłu na taki przycisk, a kolejne skupiają się na jego lokalizacji, dostosowując jego rozmieszczenie co do jednego piksela.

Co najlepiej się sprawdza w celu uzyskania najwyższego poziomu konwersji strony docelowej?

Określenie oczekiwań

Aby je określić, spróbuj postawić się w roli swojego potencjalnego klienta i odpowiedz sobie na pytanie: czego oczekujesz, co Twoja strona i wezwanie do działania obiecują klientowi, sprawdź, czy promesa zostaje wypełniona. Traktuj klienta tak, jak sam chciałbyś być traktowany, nie pozwalaj, aby przyrzeczenia, jakie składasz, nie miały pokrycia. Jeśli np. na stronie widnieje informacja, że po zapisaniu się do mailingu klient otrzyma zaproszenie na kurs, to musi je otrzymać. Będzie to budowało zaufanie i klient będzie do nas powracał.

Wykorzystanie społecznych dowodów

Można się zastanawiać, co to właściwie znaczy. Pomyśl chwilę. Coraz mniej ludzi ufa reklamom, produkty w nich zawarte kupujemy ze względu na zupełnie inne mechanizmy marketingowe, ale również, jeśli ktoś nam coś poleci. Podobnie z wezwaniem do działania. Niech wokół przycisku lub nad nim znajdą się wypowiedzi innych zadowolonych klientów. Zdecydowanie łatwiej nam zaufać ludziom niżeli kolejnym firmom i jeśli ktoś wypowiada się o marce lub produkcie przychylnie, chętniej po niego sięgniemy.

Możesz zwracać się do klientów, z którymi współpraca była owocna, z prośbą o wystawienie opinii. W ten sposób będzie gromadzić społeczne dowody, które z powodzeniem będziesz wykorzystywać na swoich stronach.

Pamiętaj, że musi być widoczne

Wezwanie do działania, bo to o nim nadal mowa, musi być wyraźnie widoczne. Przyjrzyj się stronom w internecie. Niemal na każdej znajdziesz wyraźny wyróżniający się element. Zwykle jest on w innym kolorze, wyróżniony, znajdujący się w miejscu, które rzuca nam się w oczy. To właśnie wezwanie do działania. Najlepiej sprawdzają się określone kolory: czerwony, pomarańczowy lub zielony, jednak w ich tle musi występować kontrast.

Kwestie widoczności wielu fachowców dodatkowo rozwija, mówiąc o oddychaniu. Oznacza to, że wokół przycisku wezwania do działania powinniśmy pozostawić odpowiednio dużo miejsca. W ten sposób doprowadzimy do tego, że będzie on lepiej widoczny, łatwiejszy do rozpoznania i klientowi łatwiej będzie wykonać oczekiwaną czynność, działanie. Ciekawym sposobem na sprawdzenie, czy stworzone przez nas CTA jest wystarczająco wyróżniające się, jest zmrużenie oczu i przyjrzenie się stronie z pewnej odległości. Wówczas powinniśmy wyraźnie widzieć określony element.

Przycisk wezwania do działania w dzisiejszych czasach musi być odpowiednio widoczny już nie tylko na ekranie komputera. Obecnie naszym nieodłącznym atrybutem są telefony typu smartfon czy tablety i inne urządzenia mobilne i właśnie na nich należy koniecznie sprawdzić ułożenie przycisku wezwania do działania i jego widoczność.

Powtarzaj, przypominaj

W toku tekstu, który przygotowujesz, kilkakrotnie powtarzaj, co klient uzyska, wykonując działanie. Większość osób woli wiedzieć, czego może się spodziewać, to je prędzej skłoni do podjęcia działania. Przykładowo, jeśli opisujesz jakieś rozwiązanie i płynące z niego korzyści, wielokrotnie zwracasz uwagę klienta na to, co zyska. Na koniec Twoje wezwanie do działania może głosić „jak mogę to zdobyć?” Wiele osób z ciekawości i pewności, że jest im to niezbędne, z pewnością kliknie.

Obierz jeden cel

Skoncentruj się na jednym głównym celu dla całej kampanii. W ten sposób łatwo dostrzeżesz wrażenia użytkownika (UX) na Twoich stronach docelowych. Ważne jest unikanie dodatkowych mniejszych zapytań, zbyt dużej ilości przycisków. To właśnie wezwanie do działania ma być wyraźne i najlepiej widoczne, a nie zagłuszone przez szereg innych czynności, które prowadzą do zapomnienia, co właściwie mieliśmy zrobić.

Skupiaj się na tym, co jest dla Ciebie najważniejsze, nie zasypuj swoich użytkowników nadmiernie dużą ilością ofert, nie zaśmiecaj strony, dbaj o jej czytelność i konwersję swojego głównego celu.

Presja czasu

Spraw, aby potencjalni klienci czuli, że powinni podjąć decyzję jak najszybciej. Presja czasu może działać mobilizująco i zachęcać do zapisywania się. Pomocne jest stosowanie konkretnych słów takich jak: już, teraz, dziś, dzisiaj, natychmiast. Inną opcją jest wstawienie na stronie obok wezwania do działania stopera, który odlicza czas, jaki pozostał do skorzystania z oferty. W wielu przypadkach okazało się, że już samo patrzenie na te liczby, spowodowało podjęcie działania.

Dokonaj optymalizacji dla urządzeń mobilnych oraz stacjonarnych

Obecnie coraz więcej osób aktywnie korzysta z różnego rodzaju urządzeń mobilnych, tabletów czy telefonów i to na nich wykonuje wiele czynności w sieci. Jednym z ważniejszych dla nich aspektów jest responsywność strony, czyli jej odpowiednie dopasowywanie się i czytelność zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach stacjonarnych – bo i one nie odchodzą jeszcze do lamusa. Zadbaj więc, aby twoje wezwanie do działania było odpowiednio widoczne dla każdego Twojego potencjalnego klienta, niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzysta.

Zwracaj się bezpośrednio do użytkowników

Wielu marketerów zauważa, że wykorzystywanie zwrotów „Ty” czy „Twój” sprawia, że klienci odbierają wezwanie bardziej bezpośrednio, indywidualnie. Mają wrażenie, że zwracamy się bezpośrednio do nich i częściej odpowiadają. Staraj się więc stosować komunikację bezpośrednią w tworzonych przez siebie wezwaniach do działania.

Skuteczne CTA

Stosując wszystkie powyższe wskazówki, zyskujesz prosty przepis, który pozwoli Ci na uzyskanie oczekiwanej konwersji wezwania do działania, na każdej z Twoich stron.