Pozycjonowanie w mapach Google – co możesz zrobić sam?

Od czasu kiedy Google zaczęło bardzo mocno wyróżniać wizytówki w wynikach wyszukiwania, pozycjonowanie w Google Maps stało się niezwykle ważną częścią promowania własnej witryny. Na czym właściwie polega takie pozycjonowanie oraz co zrobić, by znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania? Sprawdź!


Dla kogo obecność w Google Maps powinna mieć szczególne znaczenie?

Obecność w Google Maps ma szczególne znaczenie dla przedsiębiorców posiadających siedzibę własnej firmy (sklep, biuro itp.). To oni powinni dążyć do jak najwyższych pozycji w Google Maps. Wyznacznikiem dobrego pozycjonowania lokalnego w Google Maps, jest oferta dla klientów na rynku lokalnym. O jakich branżach wiec mowa? Wszelkiego rodzaju sklepach, salonach fryzjerskich, warsztatach samochodowych, hotelach itp. Naprawdę ciężko znaleźć aktualnie firmę, której dobre pozycjonowanie w Google Maps nie byłoby potrzebne…

pozycjonowanie-w-mapach-google

Optymalizacja wizytówki w Google Maps

Posiadając założoną i zweryfikowaną wizytówkę w Google Maps czas zastanowić się nad jej optymalizacją, tak aby móc zajmować, jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania – od czego zacząć? Poniżej kilka punktów, na które musisz zwrócić szczególną uwagę:

1. Nazwa firmy – powinna być spójna z nazwą używaną na stronie internetowej czy wszelkiego rodzaju katalogach biznesowych. W nazwie firmy unikamy długiego łańcucha fraz.

2. Dane – wizytówka firmy powinna być przede wszystkim bardzo dobrze wypełniona i koniecznie muszą się w niej znajdować wszystkie dane kontaktowe, takie jak adres firmy, numery telefonu czy adres strony internetowej. Na tym jednak nie koniec równie ważne są także informacje dodatkowe, takie jak chociażby obszar działania czy godziny otwarcia, jednym słowem wszystko to, co może zainteresować potencjalnego klienta.

3. Zdjęcia i grafiki – wizytówka zawierająca odpowiednio dobrane obrazki jest po prostu dla użytkownika ciekawsza, dlatego jako absolutne minimum należy traktować uzupełnienie jej o logo firmy czy zdjęcie profilowe. Zdecydowanie polecanym rozwiązaniem jest także uzupełnienie wizytówki o zdjęcia zespołu, czy chociażby fotografie flagowych produktów. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na bardzo ważną kwestię – obrazy muszą być dobrej jakości, w przeciwnym wypadku skutek, jaki odniesiemy, będzie zupełnie odwrotny do zamierzonego.

4. Linkowanie – (wizytówka w Mapach Google) –  koniecznie wstawiamy link do naszej strony internetowej, analogicznie postępujemy na stronie internetowej – wstawiając odnośnik do wizytówki Google lub udostępnijmy mapkę z zaznaczoną lokalizacją firmy.

5. Opinie – Pozytywne opinie osób, które skorzystały z usług naszej firmy, bądź kupiły u nas jakieś produktu. Google na wyższych pozycjach wyświetla firmy, które mogą pochwalić się pozytywnymi opiniami użytkowników, stąd warto zachęcać klientów do oceniania naszej działalności, dbając jednocześnie o to, aby były one jak najlepsze.

Opinie negatywne – szczególnie ważne, aby jak najszybciej na nie odpowiadać, ignorancja jest w tym wypadku zupełnie nietrafionym, choć często wybieranym przez właścicieli firm rozwiązaniem. Jak prawidłowo reagować na negatywne oceny? Proponując niezadowolonemu klientowi bon, przepraszając go za zaistniałą sytuację i obiecując jej niezwłoczne wyjaśnienie. Profesjonalne podejście do niezadowolonego klienta to wciąż problem wielu firm, dlatego warto nad tym pracować i nie powielać powszechnych błędów. W przypadku działań nieuczciwej konkurencji, warto flagować negatywne opinie, nie zostawiać ich bez odpowiedzi i dbać o pozyskanie jak najlepszych pozytywnych ocen.

6. Pytania i odpowiedzi – od niedawna Google udostępnia także funkcję zadawania pytań i udzielania odpowiedzi. Jest to szczególnie ważna funkcja dla właścicieli wizytówek, którzy powinni dbać o to, aby udzielać rzetelnych odpowiedzi na pytania dotyczące ich firmy. W tym celu konieczne jest regularne monitorowanie sytuacji, tak aby potencjalni klienci, jak najszybciej otrzymywali wyczerpujące odpowiedzi.

7. NAPy – warto dodać firmę do kilku wizytówek internetowych i uzupełnić tam wszystkie dane wraz z prawidłowym oznaczeniem firmy na mapie.

pozycjonowanie-w-mapach

To oczywiście tylko sześć najważniejszych kwestii związanych z pozycjonowaniem w Google Maps, jest ich jednak o wiele więcej – mowa tutaj np. o mikrodanych. Tego rodzaju kwestie warto jednak zostawić profesjonalnym agencjom SEO, a samemu zająć się tym, co nie wymaga specjalistycznej wiedzy, jednak pozwala znacząco poprawić naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.


Nie daj się oszukać!

Wiele razy miałem zgłoszenie od klientów, którzy odbierali telefon od firm podszywających się pod Google. Firmy te informują, że wizytówka lub firma zniknie z map lub wyszukiwarki, jeśli nie zapłacimy np. 249 zł. Przestrzegam przed tego radzaju oszustwami. Google nigdy do nikogo nie dzwoni, a wizytówki są zawsze bezpłatne!

Podsumowując temat pozycjonowania w Google Maps nietrudno zauważyć, że wymaga on zaangażowania, które jednak z pewnością się opłaca. Zoptymalizowana wizytówka zapewnia wysokie pozycje, a te przekładają się na konkretne wyniki finansowe naszej firmy.