Content marketing co to takiego?
Upraszczając naukowe regułki "content marketing" to tworzenie ciekawej zawartośc(np. treści), której poszukują użytkownicy lub będą nią zainteresowani. Jest to świetna alternatywa do tradycyjnych nachalnych reklam. Efektami dobrych działań CM będą: zwiększona popularność marki, zwiększony ruch na stronie/sklepie, zyski w postaci nowych klientów, zwiększająca się liczba subskybcji w mediach społecznościowych lub korzystających z newslettera, wzrost pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych i wiele więcej. Przygotowując artykuł warto wybierać tematy zawsze aktualne, które niezależnie od pory roku, dnia czy godziny, będą generowały wysoki ruch na stronie w postaci odbiorców naszej treści.
Legendy na temat Content Marketingu
- "Content marketing szkodzi SEO(pozycjonowaniu w wynikach organicznych)" – istnieje tylko nikła szansa, że nasz artykuł będzie masowo linkowany i spowoduje przykre konsekwencje ze strony Google. W 99% przypadkach działania CM są bezpieczne i poprawiają pozycję strony w wynikach wyszukiwarki, gdyż zapewnia użytkownikom wysokiej jakości treści, której oczekują.
- "Działań CM nie można zmierzyć, więc nie są warte uwagi" – ustalając wcześniej cel, który chcemy osiągnąć oraz korzystając z odpowiednich narzędzi bez większych problemów przeprowadzimy analizę sukcesu.
- "Dobra treść nie wymaga reklamy i sama sprzeda produkt/usługę" – niestety jest to błędne podejście. Czym ciekawsza i wyjątkowa treść, tym szybciej podbije serca użytkowników, jednak bez ustalonych działań promocyjnych mocno zmniejszamy zasięg i rozmiar sukcesu. Zaznaczam, że na ostateczną decyzję klienta ma wpływ sporo czynników jak oferta, cena, konkurencyjność produktów, warunki gwarancyjne, obsługa klienta i wiele więcej. Content marketing ma tylko doprowadzić klienta do firmy, wzbudzić zainteresowanie, ale rzadko wpływa bezpośrednio na sprzedaż.
- "Content marketing to masowe kupowanie linków w artykułach i manipulacje w wyszukiwarkach" – jeszcze 2-4 lata temu popularne wśród spamerów było tworzenie precli (presell page). Najczęściej strony w formie bloga, które nie przedstawiały żadnej metytorycznej wartości, a służyły tylko do linkowania innych stron i manipulacji w wynikach wyszukiwania. Treści tworzone za pomocą mieszarek jako piramida słów kluczowych i synonimów, Sytuację zmieniły zmiany w algorytmie wyszukiwarek(2012-2014r.), które zaczęły przykładać wagę do jakości stron. Takie zmiany mocno wyczyściły rynek precli. Obecnie precle przekształciły się w rozbudowane blogi z unikalną treścią, pisaną zazwyczaj przez copywriterów, a nie programy. W Polsce dopiero od niedawna marketing treści jest poprawnie rozumiany, jako szereg działań, które przyciągają klienta i pozyskują leady(osoba wstępnie zainteresowana usługą/produktem). CM nie ma nic wspólnego z zakupem nienaturalnych linków.
- Marketing Treści jest drogi i zarezerwowany tylko dla dużych firm -. Najważniejsze w CM to ustalenie konkretnego celu, który chcemy osiągnąć. Jeśli będziemy publikować dużą ilość artykułów bez żadnej strategii, to rzeczywiście content marketing będzie bardzo drogim rozwiązaniem i często nieskutecznym.
Content marketing po polsku
Jak content marketing wygląda w Polsce? Z moich obserwacji bardzo słabo zwłaszcza w średnich i małych firmach. Wciąż istnieje przekonanie, że ciekawa treść wymaga dużych nakładów finansowych i jest zarezerwowana tylko dla branżowych gigantów. Takie myślenie "Po Polsku", że sensowniejsze będzie inwestowanie w ulotki, banery niż interesującą treść, daje duże ułatwienie konkurencji.
Ile inwestować w content marketing? Nie ma jednej kwoty, która zawsze się sprawdzi. Wszystko zależy od konkurencyjności, zasięgu i przyjętego celu. W pierwszych krokach warto zrobić analizę, czego szuka nasz potencjalny odbiorca. Na polski rynek polecam narzędzie Senuto, o którym śmiało można powiedzieć "Lider Branży". Zdobędziemy w ten sposób niezbędną listę wyszukiwań, trendów i wiele więcej informacji. Niezależnie od przeznaczonej kwoty pamiętajmy, aby 70% zainwestować w tworzenie contentu, a 30% na reklamę tych treści. Nigdy nie odwrotnie!
Skuteczność reklamy CM i zaangażowanie odbiorców
Jest kilka narzędzi, które sprawdzi się doskonale przy ocenie zaangażowania odbiorców. Darmowy i najbardziej popularny Google Analytics, którym sprawdzimy ruch, ilość wejść z podziałem na źródła, współczynnik odrzuceń, ilość konwersji, zachowanie odbiorców i czas spędzony na stronie internetowej przez użytkowników.
Popularne kanały ruchu:
- Organiczny (organic search) – wejścia organiczne np. z wyników wyszukiwania w Google
- Odesłania (referral) – odesłania z innych stron internetowych
- Płatne (paid search) – wejścia np. z Google Adwords
- Bezpośredni (direct) – wpisanie bezpośrednio adresu strony w przeglądarce www.adres-strony….
- Media społecznościowe (social) – wejścia z postów lub reklam na portalach społecznościowych.
Kiedy zależy nam na bardziej dokładnych danych warto skorzystać z kreatora linków UTM Kreator linków UTM. W ten sposób możemy dokładnie określić, który link lub kampania mailingowa wygenerowała jakie efekty. Google Analytics to ogromne narzędzie, o którym powstało wiele księżek, szkoleń i poradników. Dla specjalistów CM jest to pozycja obowiązkowa.
Z innych narzędzi warto wyróżnić np. CrazyEgg lub HotJar. Sprawdzimy jak użytkownik porusza się po naszej stronie, za pomocą mapy cieplnej (heat map).
CM z działaniami SEO
Publikując treści na naszej stronie www, warto zadbać o optymalizację dla wyszukiwarek. Wydając określone zasoby na inspirujące treści warto zadbać, aby automatycznie pojawiły się wysoko w wynikach wyszukiwania. W ten tani sposób zwiększymy zasięg reklamy, także w późniejszym okresie. O co warto zadbać? Nagłówki, linki wewnętrzne, nasycenie frazami itp. Sprawdż jak pozycjonować stronę internetową.
Infografiki element Content Marketingu
Infografika to grafika prezentująca informację w ekspresywny i bardzo czytelny sposób. Prawie w każdej publikacji, zwłaszcza zagranicznej znajdziemy przynajmniej jedną infografikę.
Rodzaje infografik:
- Mapy – bardzo popularny typ infografik np. mapa świata pokazująca popularność danej czynności, produktu lub zachowania
- Wykres/oś czasu – dwu lub trójwymiarowe, przydatne do prezentacji zmian w określonym czasie np. rozwój firmy, zdobywanie rynków
- Proces – prezentacja procesu powstawania produktu lub usługi np. prezentacja budowy domu, tworzenia strony internetowej itp.
Rozliczenie za usługi Content Marketingu
Płatność za ruch – celem jest zdobywanie użytkowników lub generowanie ruchu np. na stronie internetowej. Często spotykane rozliczenie po przekroczeniu uzgodnionych progów. Możemy umówić się na płatność po zdobyciu 5% nowych odbiorców. Cena jest zależna od branży, trudności i rodzaju publikacji – tekst, grafika, video.
Płatność za konwersje – Klarowny i uznany sposób dla sklepów internetowych i większych stron www. Zadaniem specjalisty od CM jest zwiększenie konwersji (zwiększenie sprzedaży), pozyskanie użytkowników do newslettera lub ilość przesłanych formularzy przez zainteresowanych klientów. Wszelkiego rodzaju mierzalne dla klienta sposoby pozyskiwania klientów. Niestety ten sposób dla specjalisty content marketingu może być mało opłacalny. Bardzo trudno ocenić jak stworzenie artykułu lub filmu wpłynie realnie na ilość zamówień(konwersje).
Płatność abonamentowa – stała ustalona kwota, przeznaczona na działania content marketingu. Twórca nowych treści ma za zadanie maksymalnie wykorzystać założony budżet. Coraz popularniejsza forma rozliczenia, z comiesięcznym raportem działań np. poprawa widoczności witryny, zwiększenie konwersji lub ruchu.